onsdag 27 april 2011

Ephorus - Oj vad fel det kan bli!!

21 st nya mail och alla från Ephorus, ett program som scannar igenom elevarbeten, och mitt hjärta satt något högre än normalt, typ i halsgropen. 
 
 
Kungsbacka kommun har ganska nyligen köpt licens för det nämnda programmet, till mångas lättnad. Programmet i sig ska inte behöva användas som något polisverktyg för att sätta dit elever som väljer en kortsiktig och som de tror enkel väg, utan som ett hjälpmedel. Vet de att vi kontrollerar så skapar vi inga tillfällen. Som lärare så märker jag ganska fort om eleverna har skrivit sin text själv, eller plockat det från någon annan. De gånger som jag blir misstänksam om eleven inte har skrivit texten själv har jag googlat på meningar osv. Givetvis är det tidskrävande och Ephorus underlättar mycket.
 
Idag fick jag en lite extra kick från en kollega som precis har börjat använda programmet, vilket gjorde att jag skickade in alla mina elevarbeten och nu ikväll kom delar av svaren. 21 elevarbeten i en klass på 24 elever hade mellan 96-100 % taget material! Det kan inte vara möjligt! Hur kan jag ha missat alla dessa elever? Var har de varit och "knyckt"? Innan polletten trillade ner och jag kunde uttolka svaren så for många tankar genom mitt huvud, trots grym skallebank. När jag feed-backade texterna så sparade jag ner dem, kommenterade och la sedan in dem som nya inlämningar. Puh! Ephorus sökte även igenom "mina" inlämningar, eftersom jag hade klickat i dem med. Sicken tur att jag har elever som verkligen fattar innebörden av att skriva egna texter.
 
Nu väntar jag bara på 2 x 17 arbeten till och jag hoppas verkligen inte att jag får hjärtat i halsgropen igen...//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar