tisdag 12 april 2011

Qui docet, discit - som undervisar, lär

Går det att undervisa utan att själv lära? Tror inte det. Det är väl en av den glänsande medaljens framsida - att hela tiden få aha-upplevelser om än det ena och än det andra. Imorgon eftermiddag ska jag hålla ett seminarium om bloggar och Twitter. Samtidigt så ska några av mina elever visa upp sina digitala arbeten.

IKT, information-, kommunikationsteknik, är här för att stanna och utvecklas. Detta visar inte minst Kungsbacka kommun som till hösten satsar på en-till-en för alla år sju till nio-elever. Just nu i dagarna håller lärarna på att utbildas. Vi är några som tillsammans med GR utbildning processleder dem. Det är otroligt roligt att få möjlighet att lära lärare. Dessutom ska jag göra min första fakturering. Det känns stort! Min FA-skattsedel damp ner i brevlådan förra veckan. Igår filade jag på min fakturalayout, skoj men pilligt. I dagsläget känner jag mig nöjd, mycket nöjd. Nu har jag lovat Jacob att klura på vad vår hemsida om Verbal dyspraxi ska innehålla. Förslag mottages med tacksamhet.

Det känns som om det är mycket nu. Ha många saker på "To do-listan!" Det ska  rättas, skrivas omdömen, läsas bloggarm slipas snickarbänk, målas hyllor i badrummet, fixa trädgården och putsa fönster. De två Rutorna som kom idag var inte för effektiva. De han putsa fem fönster och städa kök samt ett badrum halvdant. Dessutom åkte Alessi citruspressen i backen och blev tvåbent. Ja, ja nu väntar jag med spänning på tips om effektivare och noggrannare Rutor.

Nej nu ska jag försöka gå på arbetet igen. Ska försöka samla ett sista krafttag och läsa elevernas bloggar från sina prao-platser. Denna dagen har verkligen vikts åt 8A1s arbeten, fast borde haft en klonad variant av mig själv. Har ett gäng geografiarbeten från sjuorna som ska bedömas och en LPP att skriva på temat stormaktstiden, fast det kommer ju snart ett påsklov...

//M

PS Ska sedan ladda för onsdagsmorgonens bassängträning. Har lagt ner Tavegyl, i fall jag blir rödprickig, och ska leta efter fetvadd, i fall gnällspikarna är i plurret ;) DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar