måndag 25 maj 2015

Vem bör få bli nämndeman?

Idag var jag inkallad som vittne i ett mål. Rättegångar har jag varit och lyssnat på för en massa år sedan, då jag läste rättskunskap och företagsjuridik. Jag gillar juridik. Det är ett spännande område som är så brett. 

Dagens gärning var en självklarhet. Det är verkligen en medborglig skyldighet. En skyldighet som vi måste värna om. Vi måste alltid stå på rättvisans sida. Trots detta så har jag åsikter om hur det borde gå till. Jag har en bestämd åsikt om att vittnesmål bör få ges skyddat och anonymt. Ett vittne ska kunna lämna rättssalen och känna sig trygg. 

Jag har även åsikter om hur nämndemännen bör utses. Idag har domstolarna svårt att få folk att ställa upp som just nämndemän. De representeras från olika politiska partier, och där kommer frågetecken nummer ett upp. Är det verkligen rimligt att vi har politiska representanter i våra domstolar? Min bestämda uppfattning är att det borde vara sakkunniga som bistår domaren. Idag var den ena nämndemannen en mycket äldre kvinna och det såg nästan ut som hon satt och sov. Hennes engagemang såg ut att vara måttligt till nästan inget. Nämndeman nummer två var en man som inte visade en enda min. Han var verkligen förstenad. Den tredje var en kvinna som verkligen var aktiv. Hon antecknade, tittade på de som talade och var med i matchen. 

Jag är nöjd med min gärning, nöjd med domen och imponerad över domarens sätt att avsluta eftermiddagen med mycket bra och tänkvärda ord till den åtalade. Ord och goda råd! Hoppas verkligen att vederbörande tar till sig dessa och att hen kommer på rätt sida lagens råmärke. Jag lider med hens föräldrar som just lever i ett litet helvete.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar