söndag 9 augusti 2015

När gick det snett?

När hände det? När allt gick snett? När människor bara börja tänka på sig själva? Mottot sköt dig själv och skit i andra har vuxit sig större och större. 

Inatt somnade jag för att ganska snart vakna till raketljud. Trevligt! Våra nya grannar verkar fira sitt nybyggda hus. Just där kunde vi ha stannat och bara fått njuta av just det. Trodde jag! Tydligen var det så att det var då dansen började, eller i alla fall att spela på högsta volym fram till halv fem. Kul att folk har fest. Ännu mera kul hade ju varit om de hade ropat över planket att vi ska ha fest ikväll, för uppenbarligen var det ingen fest de hade kvällen innan - det var bara förfesten.

Jag gillar sociala medier. Tycker det är kul att vara med i olika sammanhang, både privata och arbetsrelaterade. Men varför måste alla ta saker som om det vore kritik? Ställs en fråga så är det kanske just bara det som personen vill veta och inget annat. Inget annat som läses mellan obefintliga rader. Jag blir så trött! 

Det finns en uppsjö av olika intressegrupper för bland annat ryggproblematik. Jag har valt att vara med i tre olika, och valt att lämna några. Varför är det så många som skyller på sjukvården, vänner, släkt mfl? Det är läkare som är dumma i huvudet, inkompetenta, gör fel mm. Väldigt många har svårt att se att de är inga tusenkonstnärer. Läkare och övriga sjukvårdspersonal kan inte trolla. Det är så lätt att skylla på den där någon annan. 

I förregår skrev en kille på Facebook att hans familj var i akut ekonomisk nöd. De fick ingen hjälp av soss, kyrkan mfl. Jag tittade på han och hans sambos FB-profil och det verkade vara en helt "vanlig" familj. Jeppe och jag pratade om det, och alla kan ju komma i nöd. Nu så Swishade vi inte över pengar, just för att man inte vet men jag skulle så gärna vilja. Jag skulle så gärna vilja lita på att detta stämde, vilket det inte gjorde. Allt var fejk! Hur kan man spela på folks välvilja? Jag vill kunna lita på folk!

Är det vår tidsanda som skapar detta? Det individuella valet? I så fall skulle jag vilja vrida på hjulet och snurra i en annan riktning. Arbeta med visa hänsyn, se inte allt som kritik och vidga dina vyer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar