lördag 5 april 2014

Vem har inte mycket?

Läste en bra artikel i Lärarnas nyheter, om en rektor i Göteborg, http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2014/04/04/rektorn-fangad-alla-masten. Djupa tankar börjar snurra om hur vårt liv ser ut. Ja livet i allmänhet, inte mitt liv eller min familjs liv, utan i största allmänhet. Självklart så påverkas mina åsikter och funderingar då Jeppe är arbetslös, igen. Efter tre år med pendlande till Kumla, så fick företaget skära ner. De var två som fick sluta. Det är ju inte mycket att säga om egentligen, då företag inte kan syssla med ideelverksamhet. 

När jag läser om rektorns arbetsbörda och att hon har massor med oläst mail samt meddelande som ej är avlyssnade. Ibland stannar hon upp och tittar ut över Älvsborgsbron pch funderar på vad det var som hon skulle göra. Den känslan är troligen så vanlig bland många av oss som arbetar. Vi som har arbete, arbetar med och mer. Vad tusan håller vi på med? Vårt leverne blir ju allt mer osunt! 

Missförstå mig inte. Jag verkligen älskar mitt arbete och tycker att det är så givande, på många plan, men det är för mycket ibland. Vårterminerna styckas sönder av massor av nationella prov. Svenska, so, no, engelska och matte, i år sex och nio. I år sex ska de muntliga nationella i svenska göras  i grupper på tre elever. Jo tjena! 7-8 grupper blir det i min sexa, och dessa tar ca 1.5 timme. Denna tiden är jag borta från klassen. Som tur är har jag två grymt duktiga och tillmötesgående assistenter, som tar hand om klassen. Jag är lyckligt lottad! 

Jag är dessutom lyckligt lottad som har svenska och engelska i den klassen. Annars vet jag inte hur vi hade fått lösa tidsaspekten. Det är ju inte så att jag har en massa ledig tid mellan lektionerna. Detsamma gäller mina nior. Har dem i båda ämnena, så jag knycker tid av mina egna lektioner samt mentorstiden, som ska användas till annat. Jag blir trött! 

Idag borde jag verkligen gripa tag i dagen och bara njuta av att vara ensam. Bara ta dagen som den är. Ta en promenad i ensamhet och andas in frisk, härlig luft. Ligga på soffan och läsa ikapp mig i boken Kaffe med rån, eller sticka klart koftan. Nej, tror inte det blir tid till det. Nu blir det arbete, arbete och åter arbete. Bedöma essäskrivningarna, som borde varit klara för länge sedan. Förbereda nästa veckas utvecklingssamtal. Fundera på nya teman som ska startas upp efter påsk och INTE missa att planera in de grupper som jag inte har fått gjort sina muntliga i svenskan. 

Ja, det är bara att köra igång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar