tisdag 5 november 2013

Va? Du säger hon om Gud

En underbar diskussion på so:n i år 6 idag. Vi pratade om islam och att Mohammed inte får avbildas. Frågor dök upp huruvida någan kan veta om det just är det är Mohammed som är avbildad. 

"Hur vet man hur han ser ut?"
"Hur vet ni hur Jesus och Gud ser ut?
"Gud har långt skägg och är gammal."
"Jaaså! Jag tror hon har mörkt långt hår."
"Vaa? Hon? Hur vet du att Gud är en hon?"

Det är så härligt med sexorna. De är så spontana, och vågar vara novisa och frågvisa. Måtte det hålla i sig under hela högstadieperioden. 

Imorgon blir det sovmorgon. Så behövligt. Kroppen har sagt ifrån. Fick svar idag på mina blåsor. Latent herpes, i ansiktet och på händerna. Detta kan bla poppa upp genom stress och denna hösten har varit mer än hektiskt. Nu är det långtidsmedicinering som gäller. Läkaren tyckte det var spännande med denna diagnos i kombination med min smärtproblematik, diskprotes och nervsträngsstimulatorn. Så spännande att diskuterade det på vägen ut ur mottagningen med sin sjuksköterska. Jag kan bara le. Vill han ha detta i sitt framtida arbete, så gärna för mig. Ska ändra mitt donationskort. Nu får de även ta och forska på min kropp.

Nu kryper jag till kojs. Tidigt i säng och sovmorgon skapar bra förutsättningar för att läsa ut nya Allt om mat. Kommer så småningom somna med ett leende på läpparna och glädjas av två kalasbra dagar, med ytterst lite ryggvärk på sena eftermiddagen. 

Kärlek! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar