måndag 4 november 2013

Var det bättre för?

Det var inte bättre förr, eller? Den gamla klyschan består, likaså gamla tidningar. I och med kistflytt från de äldre Jeppssons på Prästgårdsängen till den yngre Jeppsson några portar bort, gjordes gamla fynd.

 I Sydsvenska dagbladet Snällposten från 15 december 1961 fann jag följande artikel:


 
Även idag, november 2013, brottas vi med samma problem. Hur löser vi problemet/en? Kan vi det? Oavsett så måste vi, precis som rektorn i artikeln säger, "tvivelsutan" reagera. Per omgående! Det spelar tyvärr ingen roll. Var vi bor, problemen finns överallt. 

Något som däremot har förändrats är vår uppfostran och, tror jag, tolerans. Många orkar inte stå emot både samhälltempot och krav. Modet förändras hela tiden, vilket är tur. Däremot så har jag ingen som helst förståelse till byxhänget nere vid knäveckan samt mössa/keps på inomhus. Idag ville jag gå fram till den unge killen på Friskis och Svettis gym, och fråga varför han gymmar med stickad mössa på huvuvdet. Är det någonstans man, i alla fall jag, svettas så är det i huvudet. 

Trots allt så är det ju tur att vi är olika, säger jag från dåtiden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar