onsdag 6 november 2013

XXXX

Vilken dag! Vi hoppar lite i ordningen. Bryter mot alla regler för hur en text ska skrivas. Vem bryr sig egentligen? Äää, nu kör vi!

Organisationen Friends arbeter mot mobbning. Våra åttor har under temaveckorna arbetat med allas rätt att vara mm. Idag fick vi besök av två tjejer som höll i en föreställning/föreläsning under temat ensamkommande flyktingbarn och utanförskap. Den ena tjejen höll en monolog, där hon berättade om en autentisk historia, om ett barn som flyr från sitt hemland till Sverige. Vilken föreställning! Jag är så imponerad över hur hon kunde trollbinda oss alla. Vi fick följa med på en resa med leende. Leende och tårar. Inget, inget barn ska behöva få uppleva detta. Ingen! 

Monologen går mot sitt slut och vips sker ett byte på scenen. Nu tar nästa tjej över. En ursöt tjej, det var även den första. Hon berättar hur hennes uppväxt hade varit. Detta krig som så många barn lever i varje dag. Kriget i Sverige. Men! Men, Sverige krigar ju inte? Jo, alla dessa mobbade barn, som varje dag går sina mobbare till mötes. Tänk att vakna med en klump i magen. En klump som signalerar nej till skolan. Säger nej till att möta sina antagonister. Detta måste vi arbeta med hela tiden. Mot mobbning. Efter föreställningen pratade jag med tjejerna och berömde dem för deras arbete. Två glada, men gråtande tjejer tackade. Tänk att få dem att gråta, gråta för att få beröm. Funderar ni över om och vilka ni ska anlita för att arbeta mot mobbning, välj Friends.


Mina nior ska gå ut på PRAO nästa vecka. Vissa har haft lätt att hitta en plats, vissa inte. Många skolor har valt bort att skicka ut eleverna, dels pga att det är svårt att hitta plats och dels för att det krävs mycket arbete runt om kring. Två av mina elever, de två tjejer som ville att vi skulle pärla Fuck cancer armband, de ska PRAO på Ung cancer. De ska bla få lära sig hur man bygger upp en webbshop. Jag hoppas att jag kan få tid till att hälsa på dem. Jag är glad för att de tar emot elever. Det där med sharing is caring. 

Det är så underbart när det händer. Att få omgärdas av ungdomar som är positiva. Ungdomar som vill. Ungdomar som idag har fixat med att hålla i ett disco för lågstadiet. Företagsamma och drivna ungdomar. Lägg till att min nya medicinering fungerar. Flera bra dagar. Hjärtan och stjärnor markerade i kalendern. Kroppen och knoppen får vila från smärtstressen. Det är bara bäst!

Smolket i bägaren är Björklunds senaste påhitt. Bra om jag får leg att sätta betyg i geografi. Har ju dock undervisat i det under många år. 



Nu ska jag sätta mig tillrätta i soffan och sticka på mina vantar. Rena terapin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar