tisdag 3 februari 2015

E-bokens båda sidor

Har halkat efter i läsandet, trots att jag har försökt hinna med att läsa när mina klasser läser tyst i sina bänkböcker. Har precis tvingat mig att läsa ut Papperstäder av John Green. Ingen bok för mig, även om han har ett grymt härligt språk. Förr eller senare exploderar jag var väldigt bra, även om även den passar den yngre generationen. Har elever i både år sex och sju som läser den. 

Jag är inte en stor fan av att läsa på iPaden. Jag gillar att hålla en bok i handen och bläddra rent fysiskt. En stor fördel med e-böcker är att det går snabbt att få en ny bok i nävarna. Värre är det med tiden, framför allt under hektiska perioder eller mindre intressanta bokval. Jag har verkligen skumläst de sista 100 sidorna. Allt för att hinna med boken innan den försvann. Jag hade marginalerna på min sida, med en dag.  

Nu hoppas jag att de två böckerna som jag har laddat ner nu, är bra samt att jag inte har läst dem redan. Det hände i julas. Bok efter bok visade sig redan varit lästa. Nu väntar Fredrik Backman och Anna Jansson. Passar bra som lovböcker. För här vankas det sportlov. Ska bli så skönt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar