fredag 24 april 2015

RBS - Unicef

Att jag brinner för barns rättigheter vet nog de flesta. Att få våra elever medvetna om sina rättigheter är viktigt, jätteviktigt. I två år så har vi på Smedingeskolan varit en rättighetsbaserad skola, vilket innebär att vi ska implementera barnkonventionen i nästan allt. 

Dessa åren har varit intensiva, svårarbetade - delvis, och framför allt jätteroliga. Vi i personalen har fått utbildning, eleverna likaså. Ändå så kan vi inte luta oss tillbaka och leva på gamla meriter. Vi måste arbeta hela tiden. Nu tycker jag att vi på Smedingeskolan har lyckats bra. Vi kämpar med att få in barnkonventionen i planeringarna, få eleverna att förstå, att deras röst är viktig. 

Vårt elevråd har vuxit sig starka detta läsåret. De sköter sina möten helt själva, och det gäller elevrådsmötena, styrelsemötena samt utskottens möten. De är grymma!

Inför det sista året ska vi dokumentera. Lektioner ska skrivas ner, bearbetas och samlas i en gemensam läromedel. Och där kommer jag in i bilden. Jag ska konsulta för Unicef i höst. Förvisso bara 20 %, men det ska bli så skoj. Det kommer att bli en intensiv sommar och höst, men så spännande det ska bli. Jag är mäkta stolt över att ha fått detta erbjudande. Ett erbjudande som definitivt kommer att ge energi samt kunskap som lätt kan appliceras på mitt yrke. Jag kommer att fortsätta på 100 % på Smedingeskolan. Blir bra att jag får behålla mina grupper. 

Jag ser verkligen fram emot den kommande hösten. Nya utmaningar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar