torsdag 25 november 2010

Hallå jag är hemma!!!

"Mamma, jag är hemma!"
"Hej Stanley, hur har din dag varit bra?"
"Nja, det hände en sak idag"
 På väg till skolan blev Stanley överkörd utav en bulldozer och blev platt som en pannkaka. Hans mamma tyckte att det var fantastiskt bra, för nu får han plats i ett kuvert och kan resa jorden runt både billigt och lätt.

Glad i hågen går han till skolan nästa dag. En av kamraterna i klassen kommer från Sri Lanka. Stanley får en idé.

"Om jag hoppar i ett kuvert så kan du väl skicka mig till din hemby? Där kan jag se mig omkring och ta lite kort. Sedan kommer jag tillbaka och berättar om mitt äventyr."

Detta hände faktiskt vår familj, fast lite omvänt. För en massa år sedan fick vi ett brev ifrån Singapore. Där bodde vänner till oss och barnen gick på en internationell skola. Så som det ofta ser ut på dem, så är eleverna av många olika nationaliteter. Därför fick de tillverka en Stanley i hårt papper och skicka hem till sina "hemländer". Väl hos oss fick han följa med på en massa äventyr. Vi turistade i vår egen stad. Han fick gå i vår lilla lågstadieskola med tre klasser och ca 70 elever och dessutom fick Stanley vara med i vår seglaskola. Därefter skickade vi alla foton och information om det som vi hade sett och upplevt, tillsammans med honom hem till Singapore.

Jag tror att denna uppgift kan vi i skolan använda på många olika sätt, framför allt om vi har elever med olika härkomst. Tänk att ha turen och glädjen att få verklighetsbaserade upplevelser från länder och delar av vårt eget land som vi inte är så bevandrade i. Givetvis får vi vara lyhörda för de elever som ev har traumatiska händelser med sig i sitt bagage. Vår Stanley fick en härlig timme i Sing när Therése 8 år berättade om Göteborg och Sverige.

Hoppas att Stanley dyker upp igen, någon annan stad någon annan skola någon annanstans i någon annans klass i någon annans liv.

Vinterfrid!//M =)


PS Ikväll har jag haft nöjet att, liggande på golvet, se på Peter Appelgren och Anna Mannheimers Gift. Får ni chans att få tag på biljetter så se den. De var ljuvligt roliga att lyssna på. Bara nu inte Anna smittade Jeppe med sin ögoninflammation. DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar