fredag 26 november 2010

Pippi 65 år

Hur kunde jag missat detta? Min största idol genom livet fyller 65 år idag och jag har inte ens skickat ett kort. Tack twittervän för informationen!

Som liten var jag mer rödhårig och fräknig än vad jag är idag, däremot så hade jag inget långt hår att fläta. Min favoritklänning skulle vara tvättad och ren varje morgon när jag gick till lekis. Den var köpt på Bohusslöjd och var säkert jätte stickig, men vad gjorde det när jag var som Pippi. Ett av de starkaste barndomsminnen som jag har är när jag och pappa var och såg Pippi på de sju haven, på Flamman i Göteborg. Pippis frimodighet och hennes självsäkerhet var egenskaper som ovanligtvis applicerades på barn. Att hon sedan bodde ensam i ett stort hus var helt otroligt.


Så fort en ny bok, film eller dåtidens LP-skiva släpptes så stod de högst på önskelistan. Jag var ganska bortskämd, eller har/hade väldigt generösa föräldrar, så det brukade inte ta lång tid innan jag fick dem.

En liten passus, det är skamligt att inte Astrid Lindgren fått Nobelpriset i litteratur. Vem kan vara en bättre kandidat?

//M =D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar