söndag 28 november 2010

Källkritik och tomtar

Just nu så önskar jag mig ett trollspö. Förvisso var vi inne i en antikaffär idag som sålde jättecoola käppar. Där fanns en gammal med silverknopp, men jag tycker att jag är lite för ung för en. Ett trollspö däremot skulle var så perfekt. Ett snabbt drag och en färdig LPP för källkritik och år 7. Jag ska påbörja ett nytt tema imorgon, men har inte haft kraft att skriva en. Är det någon som har något att tipsa om så tar jag tacksamt emot.Förvisso har jag en gammal planering men den känns något förlegad då våra elever fått egna datorer. Ja, ja, jag får väl se vad natten kan ge. Ibland kan ett Liljeholms tändas. Om inte annat så är Kolla källan en ypperligt bra sida, http://kollakallan.skolverket.se/.

Dagen idag har varit härlig och kall. Vi tog en tur till Haga och promenerade runt lite för att sedan gå ner till Nordstan. Inte för att Nordstan är det optimala stället att vara på en helg, men normalt har Yourstones en bod där, vilket det också står på deras hemsida http://www.yourstone-keramik.se/tomtefamiljen, men vi hittade den inte. Barnen brukar få en tomte varje jul, men men vi får se om det blir något mer stadsbesök.

Oavsett hur länge som vi är på stan så måste vi fika. De som har det absolut bästa kaffet i stan är Mauritz kaffehus, http://www.mauritzkaffe.se/kaffebaren.html. Det är hög mysfaktor och framför allt den godaste kaffedoften i Sverige. En nackdel är dock att det är ståplatser frånsett fyra pallar. Ett måste är deras hembakade rågbullar med ost. Tyvärr så kommer de bara finnas kvar i två år till, då deras kontrakt går ut och hyran chockhöjs. Trist!

Nu är det slappande i soffan på hög nivå. Tokmätt efter middagen, som inte blev mer än förrätt. Vi blev så mätta på sillen så vi orkade inte äta köttgrytan. Blir bra till lunch imorgon. Strax dags för bingen, så jag kommer upp imorgon bitti. Ska bli så kul att träffa alla igen <3.

Må väl!//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar