lördag 27 november 2010

Tofta herrgård, julmarknad

Vilken vacker dag det har varit idag, fast väldigt kallt. Vi klädde oss varmt, med underställ och hela kittet, och åkte till Fam Jansson i Kungälv. Vi har inte träffats på säkert två månader, så lille Carl som snart är ett år var så stor nu. Han är så mysig och charmig.

Ute på Tofta var det fint, men ganska litet. Besöket blev ganska kort, men vi åkte hem till Matilda och Håkan för fika och lek. Finns det något mysigare än att höra ett barns bubblande skratt, som verkligen börjar i tårna. Det blev en hel del bus och jag är så nöjd att han trivs med oss, även om det går lite tid mellan gångerna. Matilda och Håkan har införskaffat en av min generations hjälpmedel för att hålla "koll" på Carl - en hage. Precis en sådan vet jag att mina föräldrar hade till mig. Tur att det är en stor, så att jag fick plats ;). Matilda och Håkan vill inte att några foton på Carl ska publiceras på Internet, så ni får nöja er med en bild på hans "baksida".

Imorgon är det första advent. Hur fort har denna höst gått? Helt galet! Snart är det jul. Vi har fått fram ljusstakar och stjärna, men måste fixa fyra långa svarta ljus till ljusstaken. Jag hoppas att morgondagen blir en lika bra dag som idag, med lite smärta. Så skönt att kunna få njuta att faktiskt kunna göra saker utan galet mycket värk.
.
På måndag ska jag börja arbeta igen, efter nästan två veckor hemma. Ska arbeta halvtid fram till jul. Jag längtar! Det ska bli fantastiskt kul att får träffa alla elever och kollegor igen. Har fått en hel del fb och twitterhälsningar från mina elever och det värmer. Vi ska dessutom påbörja ett litet filmprojekt med sexan. De ska få filma med mobiltelefoner ur ett barnkonventions- och antirasismperspektiv. Vi har glädjen av att få hjälp av Nette Norrmo, som är kulturjournalist, TV- och Radioproducent och arbetar med Göteborgs internationella filmfestival som ska gå av stapeln efter nyår i Göteborg. Där ska elevernas filmer visas. Det ska bli så spännande. Hoppas verkligen att eleverna tycker det med, fast de gör de säkert. De är så positiva till det som föreslås för dem. Se gärna deras skoltidning som de skriver http://smedingeextra.se/.Vi arbetar enligt företagsamt lärande, som är ett förhållningssätt vilket innebär de gör allt ifrån idé till färdig produkt. I mars ska jag hålla i ett seminarium på Samverkan Skola och Arbetsliv (SSA) i Jönköping, där jag ska tala om detta. Gå gärna in på hemsidan och läs, och kanske boka in www.skola.jonkoping.se/ssa

Nej, nu ska fortsätta att njuta av lördagskvällen. Ha en underbar helg!//M =D


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar