torsdag 12 januari 2012

Vilken energiboost

Det var med tunga steg som jag tog min värkande kropp till arbetet. Viljan att arbeta är större än smärtan, trots allt. Så det var bara att packa ryggan och hoppa fram med extrabenen. 

Att få börja dagen med ett gäng härliga 14-15-åringar ger så mycket energi. Tror faktiskt att de ger mer än de tar ;). Vi började dagens so-lektion med nyhetstemat, där vi diskuterar nyheter från ett källkritisktperspektiv. Dess kloka tankar och idéer som uttrycks. En av dagens kommentarer var "Folk bryr sig för mycket vad andra tycker och tänker!", vilket jag absolut håller med om och delgav. Då kom nästa kommentar, från samma goa elev: "Ja, du med Malin. Du bryr dig för mycket, du går igång på det". Och även där fick jag hålla med. Vissa saker, framför allt när barn och ungdomar blir inblandade, går jag lätt igång på. Det är härligt att det går att diskutera i en stor klass och i princip utan handuppräckning. Många gör sig hörda, även de som oftast sitter tysta. Det är förståeligt att vi inte, trots lång lektion, hinner med så många nyheter. Vi kommer ofta, väldigt ofta, på stickspår som jag tror ger mycket mycket.

Eftermiddagen slutade vi med lite luntande och jag ler när jag tänker på kommentaren som vi fick från rektorerna när vi kom tillbaka. "De springer med knivar i skogen och det brinner". Med de orden fick Peter W med raska steg traska upp i skogen ovanför skolan. Det var inte som rektorerna befarade, någon knivig skogsbrand. Det var "bara" vi i inriktningen Äventyr i naturen som var ute. Det var det där med energiboost!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar