torsdag 6 februari 2014

Hur bränner man ut en grupp med 12-åringar?


Ja, hur bränner man ut sina elever på bästa sätt? Här kommer en rad tips:

1. Ett nationellt prov
2. Två nationella prov
3. Tre nationella prov
4. Eller varför inte, fyra nationella prov på en och samma vecka. 

Jag arbetar verkligen stenhårt med att få eleverna att tagga ner när det gäller de nationella proven. Det är en sak bland alla andra, och är det något som jag har som svensklärare så är det gott om bedömningsunderlag. Ja, jag vet att det är lite fuskigt, för jag är ju även so-lärare. Jag får in bedömningsmaterial hela tiden. Lyllos mig. Men, men, det har vi alla. Det är ju så att vi är alla svensklärare och vi måste nyttja alla våra ämnen med att arbeta ämnesövergripande. Allt för att underlätta för eleverna, samt så tror jag att det blir mer motiverande att arbeta.

Efter sportlovet så kommer vi att starta upp tema mission. För några år sedan låg jag och en kollega i varsin soffa, på jullovet, och skapade detta spel.  Ett ämnesövergripande spel där eleverna får olika uppdrag, när de är klara med det första osv. Med lite omarbete så som att få in barnkonventionen och entreprenöriellt lärande, och givetvis LGR11. När mina sexor arbetar med detta så kommer jag att plocka ut dem för att genomföra den femte delen av de nationella proven, den muntliga. 

Oavsett så är jag grymt nöjd med mina sexor. De har arbetat så fokuserat med proven och har visat så mycket hänsyn till sina klasskamrater. Ska bli spännande att rätta.

Nu hägras det sportlov. Ska bli skönt. Så trist bara att all snö är borta här på Västkusten. Önskar att alla barn fått ett riktigt vitt sportlov, ur flera aspekter. När jag uppmanade mina elever att de ska vara ute mycket under lovet, så fick jag blickan "Äää, vara ute? Frisk luft? Näää!" Eller som en tjej sa "Skaffa dig ett liv." ;) 

Något jag ska vara mycket är ute. Frisk luft, ännu mera frisk luft och galet mycket frusk luft. Kan hända att jag får stickat en del. Ställde om siktet från den vita mönstrade tröjan till en rundhalsad kofta med raglanärmar. Detta i ett ekologiskt ullgarn med nässlefibrer. Detta i en snygg orange färg.



Men nu går jag från kraschlandningen i soffan till kraschlandning i sängen. Detta med mycket mindre hår på huvudet. Typ en decimeter kortare. Gott!

Natti! -_- Zzzzzzzzzzz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar