söndag 15 april 2012

Det är ju själve f*n att det vi befarade har hänt

Är rejält skakad och sitter med tårar i ögonen. Jag var helt säker på att han var död. Inte en chans att någon överlever en sådan smäll. På näthinnan rullar bilden över hur han flög som en docka. Denna stackars 22-åring gick över vägen, på övergångsstället helt i godan ro och ser inte bilen som kommer. Bilisten ser inte heller, troligtvis på grund av att solen var extremt låg och lyste starkt. Jag skulle precis svänga in mot oss då jag ser hur han flyger. Glad att jag tog ner filten till bilen innan jag åkte och tränade, och att jag bara kunde sträcka mig efter den. Det konstiga är att trots maxpuls så är jag så lugn. Söker puls, pratar lugnande, kontrollerar känseln och pratar lugnande hela tiden. Kontrollerar namn, veckodag, personnummer, telefonnummer hem osv osv. Får inte tag på mamman och pappan. Den unga killen som körde bilen är som tur var ganska lugn ända fram till ambulans och polis kommer. Tycker så synd om honom. SOS talade jättelänge med honom i telefonen. Givetvis för att lugna. 

När jag kom hem så kom givetvis min reaktion. Varför skulle jag "klara" mig? Väldigt snart ringde pappan till killen. Då var han på väg in till Sahlgrenska. Så skönt att ambulanspersonalen fick tag på dem. Han lovade att hålla mig underrättad. När jag pratade med pojken så visar det sig att vi bor grannar. Det är ett högt plank mellan oss och dem. När EKSTA byggde vårt område så krävde den förra ägaren till deras hur att ett högt plank skulle skilja oss åt. Detta gör att jag har absolut noll koll på de som bor där och så ska vi lära känna varandra på detta makabra sätt. Usch!

Det som är så fruktansvärt är att vi har kämpat i 15 år för att den korsningen ska byggas om, innan en allvarlig olycka är framme. Det vi fick var ett övergångsställe och i och för sig en 30-skylt. Tänk om vi hade fått igenom den där rondellen?

Kan ju lugnt säga att bättre avslut på lovet hade jag önskat mig. Den mysiga söndagen som började så bra med mys i Göteborg. Hämtade Jacob för att möta upp Matilda med killarna. Jacob och Carl 2.5 år skulle gå på bio, Bus med Alfons Åberg. Under tiden så vandrade vi runt och shoppade lite smått och gott. Efter bion så var det fika dags och Carl skulle ha hamburgare med pommes "fitt". Därefter blev det mer shopping, till Jacob. Gott att hans dojor ska pensioneras. Var verkligen på tiden.

Nej, nu ska jag kliva ur träningskläderna och in i duschen. Har vänner som alltid duschar av sig arbetet på kvällen. Så jag ska försöka duscha av mig denna händelse.

Var rädda om er och ta hand om nära och kära, och alla andra också!

//M

PS Nu ringde pappan igen och sonen är med "i huvudet" men ont, vilket vore konstigt annars. DS

1 kommentar:

  1. Usch, vilken händelse att vara med om. Kram

    SvaraRadera