fredag 6 april 2012

Långfredag och regn som vanligt, eller?

Visst var det så att varje långfredag så regnade det när vi var barn? Mina påskminnen från barndomen är just hur tråkiga och långa fredagarna alltid var. Trots att jag inte är uppvuxen i någon kristen miljö så var det strängt utegångsförbud på långfredagen. Vi skulle vara inne och ta det lugnt. Allt var grått, grått och trist, och dagen ville aldrig ta slut. Tur var att det fanns en påskafton och påskägg att se framemot. Dessutom var vi väldigt bortskämda, ja inte bara väldigt... Oftast bestod påskäggen av alldeles för fina presenter, fast oftast fanns det ett behov. Minns när jag var sex år och fick en jättefin röd flickcykel med Kalle Anka på. Även då regnade det och cykeln fick invigas i hallen. Kunde ju inte ta ut den. Den kunde ju bli smutsig. 

Den traditionella påskkärringsmålningen får ej glömmas. Att påska var viktigt. Gick runt och delade ut påskkort och visst fick man sig en gotta eller två. Mamma målade oss med vattenfärger i ansiktet. Glad Påsk i pannan, kyckling ur ett ägg med skal på huvudet på näsan och kycklingar med grästuvor på kinderna. Det var viktigt att inte gråta den dagen, för då såg man ut som en palett i ansiktet. Just denna målningen har gått i arv. Även våra barn fick utstå det olidliga kittlandet, men fina blev de.

Även traditionen med påskägg består. Lite godis och en liten sak, dock ej i cykelprisklassen. Äggen ska gömmas, gärna ute. Barnen letar. Numera får påskäggen skickas till Luleå och levereras runt Göteborgstrakten. Långfredagarna är ok att använda till annat än innesittande. Stilla veckan är väl inte så stilla som den borde, för allt rullar på i ett galet tempo. Undrar så när vi ska lära oss.

Oavsett så ska jag försöka arbeta på det denna veckan. En dryg veckas ledighet som borde vara helt bortkopplat från arbete. Vet dock att jag kommer vara tvungen att skriva omdömen samt planeringar. Dessutom hoppas jag på att händiga sonen blir klar med altanbygget. Han var här igår eftermiddag och fixade reglarna. Kul att Jacob är så händig och noggrann. Fattar varför han är så omtyckt på arbetet. En ordentlig hantverkare, som dessutom är kvick i skallen och munnen. 

Hoppas att alla elever tar det lugnt på lovet och tillåter sig att vara lediga. De liksom alla vuxna på skolan är helt klart värda sin ledighet. Alla är trötta och slitna nu. Känns skönt att köra filmprojekt i två klasser nu. Märker på dem att de gillar det som de gör. Skönt där! Skönt var det även i onsdags. Galet hur lurade niorna blev. Jag hade en mardröm i veckan. Vaknade upp jättearg då mina elever hade fuskat. Dessutom var kollegor och gamla elever delaktiga. Innan jag fattade att det var en dröm så bubblade ilskan inom mig. Just den klassen har inneburit ett grymt härligt samarbete. En grupp med härliga ungdomar som aldrig har gett mig anledningen till att höja rösten. Väldigt unika. När insikten om drömmen kom ploppade buset upp. Nu var det dags för en präktig utskällning. Lektionen började med att jag uttryckte min totala besvikelse att just de, denna goa klass, hade fuskat. Hoppla! Där satt 27 fågelholkar. De blev helt tagna på sängen och ingen sa någonting. När jag fortsatte med "fattar ni hur arg jag var när jag vaknade?" så hördes det lika många suckar. Heee, där fick jag er! Fast det klarar de! Fick muntra upp dem lite med betygssnack och NA-provresultat. Kan inte tänka mig att de inte fortsätter i samma spår och siktar upp upp i det blå, vilket kommer innebära många höjningar. Härligt duktiga elever!

Jag säger som jag brukar, den klassen kommer jag att sakna till hösten. Även om de är flygfärdiga till gymnasiet så hade det varit skoj att följa dem några år till. Tänk att få fortsätta att vara en del i deras utveckling. Tänk att få se dessa tankar, reflektion och analyser utvecklas. Fast jag tror att vi kommer att träffas för fika, eller vi måste.

Nej, nu ska det påsktvagas och pyntas. Har bara fått in riset med några fjädrar, så en tur upp på vinden är ett måste. I år blir det dock ett ris utan vatten. Bra där att jag kom ihåg förra årets rinnande ögon och näsa. Det gäller att mota Olle...

Glad Påsk och ät mycket ägg till tonerna av Thorsten Flinck!//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar