onsdag 18 december 2013

Trötthetslöfte

Fattar inte hur det kommer att gå. Tröttheten har tagit ett rejält grepp om min kropp. Hjärnan är överhettad och axlarna sitter inne i öronen. Stressen bränner som en ugn. Axlarna är stekheta. Andas! Slappna av! Andas ut! Andas in! Julafton kommer som alltid den 24:e. Jag vet!

Tur att vi är familjen lagom. Lagom med mat. Lagom med umgänge. Lagom med julklappar. Eller, ja iallafall nästan lagom. Just nu behöver kroppen bara lagom med vila och sömn. Jag har redan bestämt ett tidigt nyårslöfte. JAG SKA INTE ARBETA ETT PENNDRAG UNDER JULLOVET.  Detta löftet kommer att vara det första nyårslöfte som jag kommer att hålla. Jag har som princip att aldrig ge några nyårslöften. Jag har ju aldrig lyckats hålla dem, men nu ska jag! 



Ett jullov som ska fyllas med vila, skidor, familjemys, promenader, träning och bara vara. Dryga två veckor som innebär att batterierna ska vara fulladdade till skolstarten. 

Oj, jag glömde nästan av mig. Jag har ju två dagar kvar. Två dagar där jag får pudra näsan. Lägga på lite extra rouge på kinderna. Klistra upp ögonlocken och limma på ett leende. Två dagar kvar sedan ska jag ta en lång lång sovmorgon. Jag längtar!

Nu åter till plikten. Strykhögen blänger på mig. Snart är ytterligare en bock markerad på To do-listan! Idag blir det bara en och inte två som det borde. Får göra tre saker imorgon istället, eller så lägger jag till en extra punkt på To do-listan. Sova middag i över två timmar. För det är det som jag har gjort i eftermiddags. Sovit så gott under filten i soffan. 

Ta det lugnt där ute. Julafton kommer, den kommer som alltid den 24/12. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar