onsdag 14 mars 2012

Så fungerar det! börjar ta form

Kvällen har vikts åt planering och PP-pillande. Tiden krymper och nästa torsdag är det dags för Så fungerar det! i Upplands Väsby. Just nu känns det som om mina 45 minuter, inklusive frågor och diskussion, är kort - alldeles för kort. Får nog ta mig tiden att hålla genrepet ganska snart, så jag inte står där med halva presentationen kvar när tiden är ute. Kul ska det bli, väldigt kul! Hoppas även att det blir tid över till att lyssna på andra föreläsare. 

Fast jag ska nog inte nämna dagens svenskalektion med år åtta. Planerade en kväll över det kommande temat för åttorna och beslutade mig för en läsuppgift. Två nätter senare låg jag och klurade över det där med elevdemokrati och medbestämmande, och vips ändrades planerna. Efter en snabb genomgång över centralt innehåll och vad vi borde arbeta med, gick jag med hög svansföring till lektionen. Lite dividerande fram och tillbaka så beslutade vi att det blir ett tema med film. Hur detta ska sluta står i stjärnorna, men spännande ska det bli. De ska nämligen göra en film, hela gruppen, och eleverna har valt ut två stycken som ska leda dem. Temat kommer att bli genusbetingat. Strategi = KAOS =D. Jag återkommer fortlöpande på bloggen.

Nej, tror jag ska packa ihop och stänga butiken för ikväll. Var om och hämtade bokpaketet som väntat ett par dagar. Tror jag ska byta kvällslitteratur, från Nesser till Mari Ljungstedt blandat med nya Allt om mat samt Buffé. Kanske ett tips till lördagens middagsgäster.

”Lev som om var dag vore den sista. Förr eller senare får du rätt.”



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar