lördag 3 mars 2012

Malin <3 Unikum=sant!
Vad jag gillar Unikum. Det skapar verkligen bra förutsättningar för att skriva bra IUP:er. Finns egentligen bara en hake, att inte få vara värderande. Kan faktiskt inte låta bli, fast givetvis i positiva ordalag och vad gör jag om eleverna skriver värderande, för de gör de. Jag måste bara få lyfta. Det är dessutom så givande när jag precis har bedömt alla samearbeten klart och det är så många som klarar av att vara reflekterande, analyserande och motiverande. Det är det som är så häftigt med elever i år åtta och nio, då kliver de verkligen upp några pinnhål i sin sociala- och kunskapsutveckling. Hoppas nu att de blir nöjda med sina prestationer och över hur de har utvecklat sina förmågor.

Hade en härlig diskussion angående just åttorna igår, på skolan. De är verkligen så häftiga. Tur att just jag får ha sådana frimodiga och målmedvetna ungdomar. För målmedvetna är väldigt många. De satsar högt och vill. Det är trixigt att veta vad som krävs och hur de ska arbeta för att utveckla sina förmågor. Det är baske mig inte lätt att vara ung 2012, det ska ni ha klart för er.

Lätt är det däremot att bo i Särö idag, igår och imorgon. Våren kryper närmre och närmre knuten, och det innebar att sommarmöblerna åkte fram idag. Hoppade över altanskurningen, då Jacob ska bygga en ny i vår. Ska nog se till så att vi får mäta och räkna imorgon. Vi ska ju ändå till ett byggvaruhus och inhandla en spalje, modell snygg. Få se till att fixa till det kring den gamla  mopedparkeringen, som numera är cykelparkering, snickarbod och kajakprylsvägg. Detta plus nya blommor i krukorna, blir söndagens lilla projekt. 

Nej nu ska jag nog ge mig på nästa punkt på listan. Fönsterna borde tas på utsidan efter alla dessa blåsiga dagar. De putsades till advent och innan jul kunde vi inte se ut genom dem. Tror jag ska ta de här nere i alla fall. Finns inget mysigare än när det är rent och fint. Därefter blir middag och soffmys, bara Jeppe och jag. Älskar förvisso att umgås med goda vänner och familjen, men de senaste helgerna har vi bara gjort minsta möjliga.

"Att alltid vara en smula barn är att vara riktigt vuxen", J Jevtusjenko.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar