torsdag 9 februari 2012

Vintern från sin bästa sida

Idag ska jag paddla, åka skidor, spinna, gympa, gymma, dansa, gå på Flexpass, gå långpromenad, baka och.... Hmmm, ja just det, det ska jag ju inte göra med mitt sneda bäcken och värkande rygg. Får se om jag kan hålla mig dagen ut eller om det blir ett nytt besök till dr J för mer morfin.

Just nu är jag mer så där gråtledsen över att inte kunna arbeta. Att inte få vara med 9A1 när de skriver sitt nationella prov i svenska. Bra där att jag har Sofia, med stenkoll, som kollega och styrde upp det hela. Ledsen att inte kunna vara med mina åttor och sjuor. Fast jag kommer igen, som en nickedocka. Ska upp på banan, fast det får ta den tid det tar. Går liksom inte att forcera fram en bättring, att få ryggen att fatta.

Det jag däremot ska göra idag är att äta semla och skriva en begäran till Försäkringskassan. Dagens semla blir från Askims brödbod, där Jeppe var imorse för att handla just den till mig. Han valde mellan stor eller liten, och liten hade alldeles säkert varit mer än tillräckligt. Fast nu blev det en stor. Det är årets tredje och vi får se om denna slår Maleviks kakhus. Prismässigt så gjorde den det med sina 30 kr.

Dagens skrivuppgift blir till Försäkringskassan. Dr J ringde igår, efter att jag hade varit hos henne, och förklarade att FK har ett nytt system för begäran av nedsatt högkostnadsskydd. Det där är lite udda. Samtalade med FK i förra veckan.
"Nej, du har fått avslag!"
"Jo, jag fick det men begärde omprövning, eftersom dr J hade missat att skicka in intyget."
"Jaha, fast du jag kan inte se det här."
"Ok? Men du arbetar med dessa ärenden?"
"Jo, men jaaa... Nej, din arbetsgivare behöver inte skicka in dina sjukdagar."
"Nähä, hur ska de då får sina pengar? Dessutom har ni skickat en begäran till dem. Eva har visat mig den."

Inte blir jag klokare efter det samtalet, fast skrämd. Tänk om jag skulle ha sådan dålig "koll" på mitt arbeta och över mina omdömen osv. Säger bara HJÄLP! Tur att det inte är mitt munläder eller hjärnan som strejkar.

Efter detta ska jag ut. Måste försöka promenera och vädret lockar, med strålande sol, i den gnistrande snön och näst intill stiltje. Kan det bli bättre än så här? Tror inte, för jag har längtat till vintern - som en galning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar