onsdag 1 februari 2012

Dagens tips!

Dagens tips, nummer 1 kommer från Kungsbacka kommuns Malin Cardholm, en ny sökmotor för barn och ungdomar - sökis.se. En sökmotor med filter, som ska underlätta både sökandet och rensa bort olämpliga sidor. Bra där! Kul när någon verkligen tänker till så det gagnar våra barn och ungdomar, och således alla elever. För hur lätt är det? Eller tvärtom - hur svårt är det? Jo, men ganska! Trots att det arbetas intensivt med källkritiskt förhållningssätt, så är det svårt. Vi kan inte påpeka nog så många gånger att vi måste tänka källkritik, hela tiden. Aldrig förutsätta att det som är skrivet är korrekt, hur gärna man än vill lita på det skrivna ordet.

Ett exempel är Felicia försvann, av Felicia Feldt som är dotter till Anna Wahlgren. Jag har aldrig varit en fan av Wahlgren och hennes olika uppfostringsmetoder, trots att hon stod högt i kurs när vår förstfödda var nyfödd. Trots att jag läste Felicias bok med de kritiska glasögonen, så blir jag så illa berörd. Oavsett sanning eller ej, så är detta en människas tolkning av sin barndom och även vuxenliv. Så här kommer tips nr 2! Ett lästtips om ni har ett tomt sängbord.

Tips nummer 3 som följer. Det där med traditioner och mat är ganska kul. Till midsommar ska vi äta sill. Jul utan julmust, glögg och pepparkakor går inte. Sillen kommer även till påsk och självklart påskägg. Första december ska alla barn ha en chokladkalender och barnen Jeppsson blir aldrig för gamla för detta. Sedan är det där med....
 
 
...semlor. Ja, jag vet att det är för tidigt. Och, ja jag gillar ju inte grädde - egentligen. Ja, det är mycket godare med hembakade, fast denna var jag väl värd. Det var årets första, men helt klart inte den sista.

Vi går vidare! Tips nummer 4! Njut av dagen. Njuta av vintern, som bitit sig fast rejält. Kan vädret visa sig från någon bättre sida? Tror inte det. Hör just hur grannbarnen leker ute i snön. Solen gassar in, så att både dammråttor och skitiga fönster visar sig. Fast vad gör det? De ligger där de ligger och får så göra. Det kanske är så att dammråttorna inte är några husdjur, utan änglarnas tofflor som någon sa. 
 


Nu ska jag dock införliva det femte tipset, att vila. Ska sova ikapp den där sömnen som blev så kort inatt. Där efter blir det att ta en promenad. Kanske tar bilen ner till Stallviken och hoppas på en ickeisig strandpromenad. Ska ladda, för imorgon vill jag arbeta - dock blir det halvtid fram till sportlovet. Hoppas sedan att de nya värktabletterna drar mig upp igen, ur detta trista källarplan. Jag vill upp igen - till toppen.
 

3 kommentarer:

  1. Sökmotorn är skum - vem ligger bakom den? Filtret skall inte sitta i tekniken - utan i människors huvuden.

    SvaraRadera
  2. Den kom från Malin C på kommunen. Tror att den från början kom från Jens A. Visst ska det sitta innanför pannbenet, fast ibland behöver vissa mer hjälp än andra. Tycker du jag ska vara mer kritisk på informationen på Fronter ;)?//M

    SvaraRadera
  3. Sedan lovar jag att vara mer försiktigt med projektordukarna. Lite glad för att det inte var jag, för så skulle det mycket väl vara ;)...//M

    SvaraRadera