onsdag 29 februari 2012

Skrivare, kopiator, matris - hårda nötter att knäcka

Två timmar med djupdykning ner i datorn är inte optimalt för denna kropp. Fast vad gör man inte för skolutvecklingen i Kungsbacka kommun. Eftermiddagen har tillbringats i kommunens CÄ-grupper, centrala ämnesgrupper, och för min del svenska. Att skapa kommungemensamma matriser, som både elever/vårdnadshavare och vi lärare kan använda sig av är inte lättarbetat. Trots ett ganska tungrott projekt, som numera är en icke tidsbestämd verksamhet, så lyckades vi på senare delen få till ett antal elevmatriser. Hur vi nu ska koppla dessa till kunskapskrav och elevarbeten får bli nästa träffs nöt. Svårknäckta nötter i ett nöthav är svårforcerat, fast det får bli nästa månads problem. Nu ligger samearbeten och nationella prov först på listan, i tät följd av deckare samt författarporträtt.


Hoppas dock att morgondagen kan ge några lämpliga hål för att bedöma. Just nu önskar jag att dygnet hade några fler timmar. Dels önskar kroppen fler sovtimmar och fritid. En sväng till gymmet var inplanerat under eftermiddagen, fast det är tur att det går att justera och flytta. Imorgon blir det av. Även rättningen skjuter jag på tills imorgon. Tre kvällar i rad utan arbete - har varken tid eller lust, fast tror att jag gör bättre ifrån mig med en något piggare hjärna. 

Med tanke på dagens händelser så är det nog bra att jag coolar ner lite. Tur att jag lyckades ordna reda i den totala oredan jag skapade, samt fick rent den nedkletade kopieringsmaskinen. Fick först värsta stressknäppen då projektorn i niornas sal inte fungerade. Skulle visa några exempel över ett CV kan se ut. Checkade allt, inget fungerade så den regelrätta anmälan gjordes. Springer sedan bort för att hämta en av IT-killarna. IT-kille C kommer och då är inte kontakten i. Bra där Malin!

Nästa knäpp är över skrivaren som inte är lagad. Skrivare nr två har jag inte installerad på min dator. Tar en stationär, som troligen är från gengasens tid och var seg som sirap. Inga utskrifter! Blir räddad av Annika. Sliter fram NA-prov för kopiering. Tipexar namnen och lyckad smeta ner hela kopiatorns glas med Tipex. Bra där! Lägger sedan samma prov i yoghurten, då lunchen intogs samtidigt. Ett original samt kopior försvinner. Ja, försvinner! Kopiorna dyker upp hos kollegan. Originalet fortfarande borta. Tur att jag har det på min dator. Vad hände där? Ja inte vet jag. Vet bara att just där skulle jag velat haft en timma extra, så jag slapp komma fem minuter försent till lektionen och vara helt väck. Tur att det är de goaste av goa elever. De fixar en snurrig Jeppsson, eller en mera snurrig.

Nej nu blir det att ställa sig vid spisen och slänga ihop lite mat. Vill ju inte erkänna att just den biten slarvas det med ibland. Tråkigt att laga mat till sig själv, dels för att jag inte kan laga till en person men framför allt att det är tråkigt att äta ensam. Skönt är att Jeppe kommer hem redan imorgonkväll, så då är ordningen återställd.

 

Kärlek!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar