onsdag 1 maj 2013

Kallt som det brukar

Som vanligt så var Varlbor en kall dag. Planerna att ta oss in till Trädgårdsföreningen gick i krasch då det började redan klockan två. Synd, för det är mysigt och förenat med våren. Även Cortegplanerna gick i sank, då vi istället valde att träffa Matilda och Håkan med småfolket. En perfekt grillad entrecôte med ugnsstekta rotfrukter samt lite goda såser till, satt som en smäck. Carl och Oscar valde wienerkorvar utan tillbehör. Inte en chans att de gick att lura, så rotfrukterna blev våra. En mysig kväll, med mycket Youtube. Nicke Nyfiken, Alfons Åberg, Cars, Lejonkungen mfl. Trixit är det dock att mina ikoner inte överensstämmer med familjen Janssons iPads.

Vaknade av kvittrande fåglar och en man som varit vaken sedan fem på morgonen. Hans sömnbehov blir mindre och mitt ökar. Tänk så olika det kan vara. Dagen har lunkat på. Soligt, med lite småkyliga vindar som givit en stund i solstolen. Plockat lite försiktigt i tädgården och konstaterat något som jag aldrig har upplevt. Oj vad jag klurar på syftet. Vi bor i ett radhusområde och vi bor i ena hörnet. Mellan oss och en av grannarna, som inte tillhör området, har ett högt plank sats upp. Tydligen krävde den dåvarande ägaren detta av Eksta när vårt område byggdes. Bakom detta plank bor en familj som vi aldig ser eller hör, förutom förra året då jag hjälpte deras son som blev svårt skadad när han blev påkörd av en bil, i korsningen nedanför oss. Deras tomt och hus är lite av en bortglömd plats. Presenning på taket och en ganska så skräpig tomt, vilket iofs inte stör oss. Idag är vi krattade och pillade lite på tomten märker vi hur det rinner, ja fullkomligt rinner, ner fågelfrön under planket. Utan överdrift så skulle vi fylla en jordsäck på 25 liter med dessa frön. Grejen är den att bakom planket är det jätte tätt med tuijor, så jag fattar inte varför de ligger där. Det måste ju vara bättre med ett fågelbord, hus eller liknande. Varför har man dessa på marken? Nu blir det att skyffla bort dem till komposten.

Min insats i trädgården har, som vanligt, varit begränsad. Lite löv har jag plockat, rensat lite vid rabarberna och pekat ut var de nya blomlådorna ska sitta. En lätt middag grillades och intogs utomhus i solen och numera i lä. Lagom mätta gjorde vi oss redo för att se på handboll. Då visar det sig att matchen mellan Sävehof och Kristianstad gick på SvtPlay och jag hade ingen sladd med mig till iPaden. Så det blev att ta på läsglasögonen. Jag tog faktiskt tillfället i akt och strök min strykhög. Denna gången var inte säcken grotesk utan gick snabbt att beta av.

Extra nöjd är jag att jag har lyckats häva ett ryggskott utan att behöva åka in för morfinsprutor. Genom att snabbt mota Ola i grind genom att ta det jag har tillgång till hemma, så blev värken hanterbar. Kan ju bara älska min ryggmärgssträngsstimulator som bidrar till att indra min dagliga värk. En sådan borde alla som har kronisk och långvarig smärta få inopererad. Guld värd!

Nej nu ska jag värma mig med en stor kopp thé och stärka mig inför kvällens vindbesök. Vinterskor och kläder samt påsksaker ska upp och vår och sommarskor ska ner. Hatar att gå upp dit, men kommer att bli tvingad ;).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar