torsdag 8 augusti 2013

Som man bäddar, eller?

Gårdagen har verkligen givit ringar på vattnet. Igår åkte Jeppe och jag in på Olle Ljungström, som uppträdde på Liseberg. Vi båda gillar honom, men samtidigt tycker vi att hans liv är så tragiskt. 

Vi var ute i riktigt god tid, så vi tog en runda på Liseberg. Vi som aldrig vinner, vann tillslut stjärnvinsten på kexchokladhjulet. Yes! Äntligen! När klockan närmade sig åtta drog vi oss ner mot stora scenen. Vi fick plats väldigt långt fram, där jag kunde sitta och tillslut ligga på mitt uppblåsbara sittunderlag. Det börjar vli en vana att göra mer och mer liggandes. Nu behöver ni ju inte koppla  det till dagens "dag". ;) Däremot så straffades jag genom att då en dålig dag idag, men det var det värt. Hoppas bara att det vänder fort. 

Ganska snabbt konstaterade jag att Olle inte var nykter, men Jeppe menade på att han är ju lite udda och galen. Tyvärr hade jag rätt, men jag gillade konserten ändå. Kan i och för sig bero på att jag är tondöv, men jag gillar texterna. 

                               


Imorse haglade tweeten samt notiser i GP angående Ljungström. Vems är skulden till Olles missbruk? Mitt spontana svar är ju han själv. Var och en ansvarar för sina egna handlingar. Det som är otäckt är folks reaktioner. I ena stunden förfasar man sig och i andra vänder man kappan och lyfter honom. Det är inte lätt att vara i den branschen. Det ända jag hoppas är att han får bukt på sitt missbruk.  Det är ju tyvärr så att som man bäddar får man ligga och idag har han nog en rejäl portion ångest. 

En ansvarsfråga som däremot ploppar upp är arbetsgivaransvaret. Vilket ansvar har Liseberg? Liseberg har avböjt att uttala sig. Vilket ansvar har de gentemot både Olle och publiken?  Hoppar man ner bland publiken och bjuder på vin, så kan jag tycka att flera gränser över överskridna. Jag som vuxen kan ha överseende för hans uppförande, men alla barn och tonåringar som var där har knappast den förmågan. Om inte förr, så där borde de kanske ha avbrutit konserten - i alle fall Olle. Hans musiker hade nog klarat sig själva utan problem. 

Kvällen i övrigt bjöd på en härlig stund. Ljumna vindar, solen visade sig som oftast och ett vackert Liseberg. En tur, för första gången, med Lisebergshjulet och jisses så högt 60 meter är. 

                                  


Vårt Göteborg är en vacker stad. Både vacker och gemytlig. Mycket att se och göra. 


Nu är det dags för att slita mig från tankar och funderingar, för att grotta ner mig i min bok. Ska dessutom hämta ut ett nytt  bokpacket i eftermiddag. Love Adlibris!

Kärlek till er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar