onsdag 6 juli 2011

Bland genrepedagogik och verktygslådor

Det ena förtar inte det andra. Gårdagens enorma kraftprestation resulterade i kraftig träningsvärk och kanske lite för mycket värk. Som tur är så hade jag bestämt mig redan igår för att inte hålla på med eskimåprojektet. Tog det ganska lugnt i morse med lite bankärenden, på nätet som tur var, samt spana rumt lite på nätet. Bestämde mig för att dra till stranden. Packade korgen och cyklade ner i några timmar. Det är skönt att vare sig ha stress ner eller hem, eller att måste ligga kvar för den delen heller. Är grymt noga med att smörja mig med 20-30 på hela kroppen och extra mycket där de har frusit. Ska baske mig försöka undvika att bli bränd i år, fast jag vet vad som händer när jag kommer till Haverdal. Hur väl jag smörjer mig så bränner jag mig alltid på sandstränder av den storleken. Helt klart reflekterar det annorlunda där.  följde med till stranden idag.

Låt språket bära - genrepedagogik i praktiken. Jag har haft den hemma i över en och en halv månad, men jag har bara läst några sidor ur den. Min tanke är att, eventuellt, läsa en skönlitterär bok och en facklitteratur. Har ju bland annat alla kursplaner och  Lgr 11 som ska sitta som en smäck till terminsstarten. Efter som mitt läsande har gått trögt så har jag bara läst ut en bök - Diplomatdottern - som jag nog inte kan rekommendera. Den var så där och dessutom vet jag inte om jag tror på sanningshalten i den. Åter till genrepedagogiken. Detta är ett grepp som jag tror, trots att jag inte har kommit så långt ännu, kan var till stor hjälp och nytta i skolan. Helt klart bör alla lärare läsa den och helt klart så kommer jag att ha med mig mycket av den till terminsstarten. Vi måste lära oss att samarbeta mera och över ämnesgränserna. Framför allt så har vi som svensklärare galet stor fördel av att vi kan bedöma våra elever oavsett ämne. Dessutom så måste vi arbeta mer på genrekänslan och att ge eleverna det som de behöver, med andra ord verktygen för lärandet. Åååhhh det ska bli en spännande höst, fast än så är det sommar och semester.

Väl hemma så bar det ganska snart iväg till Kungsbacka för inköp av nya verktyg. Jacobs lille stämjärn var litet, så det blev ett antal nya samt en vingstäd och ny verktygslåda. Det är lite roligt för det är en av få saker som är Jeppes. Jag bad Sofia hämta "pappas verktygslåda" i förrådet, så att jag kunde rensa, slänga och lägga över i den nya fina lådan. Mmmm, nu är det ordning även där. 
De nya stämjärnen var jag bara tvungen att testa, mmmm fungerade såå bra! De fungerade tom så bra att Sofia tog över snickarbänken och jag fick inte en chans att komma till. Skoj att se henne i full action.


Jag är så himla glad för min snickarbänk. Vi fick nya till skola, så dessa bara stod o skräpade sedan länge. Jag ska bara fixa bockar/ben och så ska den slipas ner. Fast vissa inristningar kommer att få finnas kvar, som minne från vissa av eleverna. Kul att just jag fick en sådan bänk. =D.

Nej, nu är det åter till plikterna. Har strukit allt det, eller nästan - hoppade över lite löpare och tabletter, för de kan ligga ett tag till - och vikt all viktvätt. Nu ska disken tömmas och fyllas, och sedan blir det tidig sänggång. Måste ställa klockan imorgon då min bil ska på service. Hoppas att de blir klara snabbt, för då drar jag direkt till Kumla. Jeppe och jag ska åka och shoppa möbler, bohag, husgeråd mm till hans lägenhet där uppe. Tror att det kommer bli så mycket skönare och lättare för honom efter semestern, för hur kul är det att bo på hotell i åtta månader 2-4 nätter i veckan? Skoj en kort period, men inte länge och kanske inte Kumla stationshotell.

Kärlek!//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar