onsdag 13 juli 2011

Tror banne mig jag flytt till Norrland!

Vad är det som gör av vi människor blir så olika? Här i Lule så går alla lugnt och sansat, inget spring eller rusande här int. Om det uppstår något spörsmål, så är folk hjälpsamma och trevliga. 

Ett av UNESCOs världsarv är Gammelstaden, där Luleå låg förrut - numera en mil öster ut, är väl värt ett besök. Just denna veckan var det medeltidsvecka och det fanns många utställare och hantverkare, utöver de ordinarie. Vi la några timmar med att gå runt och mysa, samt lite shopping. Det är otroligt att det är bevarat så som det är.

När vi var nöjda med detta drog vi ut mot Hertsön och la i kajakerna. hur svårt kan det vara med väderstrecken? Otroligt svårt!! Tror faktiskt att jag ska skaffa mig en kompassapp, det måste finnas. Luleå är ju näst in till omringat av vatten och jag blir helt konfyst. Noll koll! Tur även här med vänliga norrlänningar, som visar och pekar ut. Dock fick vi goda rekommendationer och la i kajakerna i en liten hamn och gav oss ut. Dock så tog vi en kort tur, då klockan var mycket. ett bad i det 19 gradiga vattnet hann jag dock med. Det är skönt att kunna hoppa i plurret näck på en ensam strand. 

Nu är vi mätta och goa efter en kycklinggryta med het chili och paprikasås. Till detta bjöds ett gott glas rödvin och nu nalkas det en snabb promenad och kort. Jeppe ska spana fotbollen och jag spanar nog in paddelvattnet i Luleå på nätet och läser lite. För imorgon blir det helt klart ytterligare en dag på havet, Bottenviken, med matsäck och badkläder.

Nu hejar vi på de svenska damerna och har en härlig kväll. Kärlek!//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar