tisdag 19 juni 2012

Uppe med tuppen

Började dagen tidigt, väldigt tidigt. Eller, vänta - gräsligt tidigt. Det måste vara något galet när jag vaknar av mig själv innan klockan har slagit sex och dessutom två dagar i sträck. Än värre är det väl att idag är det min första semesterdag. Fast å andra sidan så var jag tvungen att gå upp då jag hade bokat en läkartid klockan 8:00. Hur tänkte jag där? Eller rättare sagt, jag tänkte inte. Tur är att det finns värre, mycket värre, läkare att gå en tidig tisdagsmorgon. Dessutom så är detta den första morgonen på mycket länge som jag vaknar och inte har ont. Ett hallelulja-moment!

Doktor K har en fantastisk förmåga att vända och vrida på allt så det blir positivt. Går alltid där ifrån med ett stort leende på läpparna. Ja, kanske inte alltid. Inte de gånger jag måste åka till henne akut för att få morfininjektioner. Fast till och med det vänder hon på. "Men vilken tur att du bara kan komma hit då och få dig en spruta eller två." Dagens besök var egentligen bara till för att checka av medicineringen och att börja nedtrappningen. Har gått på höga doser i fyra månader och tillvänjningen är stor, likaså abstinensen vid nedtrappningen. Tur är att jag har lärt mig att inte sluta tvärt och bli sjuk, fast det tog några gånger innan jag såg sambandet och dr K:s förmaningar att det faktiskt är farligt att bara sluta tvärt. Tänk att man kan bli klok på äldre da'r. Fast dr K hävdar att jag är normal ;).


Ska dock hålla några dagar på nedtrappningen, för att inte må pyton eller få mer ont när vi är i Paris. För nu tickar klockan snabbt. Borde faktiskt sätta igång med den där To-do-listan. Det är lite lustigt det där med saker som man ska göra. Hade en ganska lång lista i vintras, med saker som har legat i fem år, som allt är fixat och klart. Till och med kakelplattorna som vi köpte med bokstäverna JEPPSSON på Mallis sommaren 2007 är uppe. Den som inga sysslor har, den skaffar sig nya. På sommarens agenda står det "iordningställande av sovrum 1, sovrum 2 och sovrum 3. När Jacob flyttar in i sin allra första riktiga lya ska han ta med sig sitt skrivbord. Detta rummet ska nu målas, läggas nytt golv och göras till ett mysigt gästrum. Det kan även tänkas att Sofia flyttar hem efter sommaren, om det skulle strula till sig med arbete. Sovrum 2 är Sofias gamla, som nu ska bli ett arbetsrum. Målning och golv står även på denna önskelista. Efter detta kommer vi säkert upptäcka att även vårt sovrum kräver en ommålning då bokhyllorna har flyttats. Överst på listan just nu är det stryka, packa, växla pengar och fika, tror jag bestämt. Tar en fika innan jag drar till Frölunda, som omväxling. Kan dessutom tänka mig en extra sväng till gymmet idag, då gårdagens träning känns så bra i kroppen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar