torsdag 7 juni 2012

Kungsbacka lär

Det drar ihop sig till att vara processledare igen. Denna gången ska de tidigare åren i kommunen kompetensutvecklas i IKT. Denna gången ska jag arbeta med webbpublicering och Wordpress. Idag kom Agneta, IKT-pedagog på Åsa, och vi fixade till en presentation över hur en Wordpressblogg skapas. Kul att arbeta med andra skolor och kollegor. Det är dessutom gott att min första dag blir på Agnetas skola och hon ska vara med i "min" grupp. Gott att veta att någon mer kan. Kul att kommunen verkligen satsar på IKT. Vi ska dessutom bli en testskola igen. Denna gången är det att testa Ipads istället för PC till våra sjuor. Förra gången vi var testskola fick våra elever en egen dator. Smedingen är i framkant och det är kul att få dela med sig.
 
 

En som har delat med sig idag är Mikael Andersson. Mikael har skrivit boken Armlös, benlös men inte hopplös. Han har föreläst för våra nior, som har läst boken och arbetet med den. Resterande elever fick ta del av föreläsning genom Bambuser. Ett kul sätt att sprida föreläsningen. En sak som Mikael har är mod. Mod att våga. Mod att dela. Mod att övervinna hinder. Jag vet att det var många som blev berörda och kommer ta med sig mycket på sin resa genom livet. Väldigt spontant beslutade Sofia och jag att vi diskuterar dagen med både vår åtta och nia tillsammans. Det är så grymt härligt, för vi kan komma på något med väldigt kort framförhållning och så kör vi bara. Snabbt slängde vi ihop diskussionsfrågor och sedan körde vi. Älskar sådant samarbete. Inget kruxande och trixande, utan bara våga.

Nu ska jag trixa lite med att lägga över saker och ting från lånedatorn och lägga över på min nylagade. Ska bara få tummen ur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar