måndag 25 juni 2012

Borta bra men hemma bäst!


Paris, städernas stad! Fem dagar i Paris och alla sinnerna är maxboostade. Bra hotell, bra turistväder, god mat, god dryck och bästa sällskapet. Detta var vår tredje Parissemester, fast första gången bara vi. Denna semestern skulle vi göra allt det där som vi inte har gjort innan. Fokus har då legat på barnens intressen, men nu stod våra på tur. Det har inneburit så mycket slappande. Vi har gått och gått och gått och gått och gått. Jag följde Jeppes råd att ta med mig kryckorna, och det var ett höjdardrag. Det, plus en regäl boost av värktabletter, så har veckan fungerat bättre än förväntat. Underbart!

Till detta hjälper det ju att alla, absolut alla, fransmän är artiga och reser sig upp för de som behöver platsen bättre ;). Gammal som ung, kille eller tjej. Dessutom har de blivit grymma på engelska. Min franska är ytterst begränsad. Artighetsfraserna går bra, även siffror och beställa mat, men allt där efter är det kört med. Lägg här till att det är som det brukar, och det innebär att en viss typ av personer tjingsar, pratar och söker sig till mig - alkisar och pundare. Vad utsänder jag för signaler? Gör allt för att titta bort, titta ner osv men ändå så är de som fluger på en hund... Ja, kan jag göra någon glad så ok då. 

Glad är Jeppe när han jämför sig med Ola. Ola som är krönikör på Tara. Han bär alltid sina barns och frus kassar, Så gör även Jeppe, fast det är bara en  hållhake där. Jeppe är storshoppar'n och inte jag. Ombytta roller mao. Fast denna resan tog nog priset. Eller går traditionerna i arv.

Mina föräldrar råkade ut för samma sak när de var i Paris på 80-talet. Resväskan sprängdes på grund av för mycket innehåll. Även så för oss. Nu blev det lite panik i lägret då Ryan airs personal valde att inte väga bagaget utan istället strikt gå efter ett kolli per person. Kameran och min handväska modell stor skulle snabbt pressas ner. Hoppla så det kan gå.

Oavsett hur bra man har haft det, så gäller ändå "Borta bra, men hemma bäst" alltid. Hur skön är inte den egna sängen efter fem nätter i en 140 cm grand lit-säng med ett gemensamt täcke. Tur att sängen var skön och inte supermjuk, som de brukar, så att båda ligger på 40 centimeters yta i mitten. 

Fortsätter njuta av semestern, en vecka minus och sju kvar O_o.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar