tisdag 4 juni 2013

Ännu ett läsår

Tiden går fort när man har kul, eller hur? Kan bara inte förstå att det är likadant år efter år. Galet, sa Bill! Eller var det Bull?

Om dryga veckan kommer alla våra elever på Smedingeskolan, och många andra skolor med för den delen, springa ut på sommarlov. Tre grupper springer ut för gott från grundskolan och de kommer säkert att känna pirr i magen inför det som komma ska, gymnasiet. Det känns främmande att inte få undervisa dem i svenska och so till hösten. Tänk att några andra lärare ska få ta över stafettpinnen. Några andra ska få glädjas åt alla dessa diskussioner, frågor och tankar. Det är tur att det kommer nya elever som pockar på. Det är ju bara det att de känns som mina, det är mina elever och ingen annans. Jag vill faktiskt inte dela med mig. Det är inte så att jag på något sätt betvivlar att de kommer få bra lärare, utan mer av egoistiska skäl. De är ju så himla goa och vetgiriga. Och så bara jag älskar alla dessa galna stickspår som vi alltid glider in på. Som sagt, det är tur att det kommer nya.

Var tog all tid vägen? För några veckor sedan började paniken infinna sig och vi var flera som inte hade en aning om hur vi skulle hinna med allt. Som vanligt så löste det sig, som det brukar. Alla, eller ja nästan, arbeten kom in i tid och betygssättningen gick som smort. Inga tvivel, mer än hjälp vilka bra elever jag har. Har inte fått någon elev som känner sig orätt bedömd, än så länge. Tror att den formativa bedömningen, som de får efter avslutade områden, gör att de har "stenkoll" på hur de ligger till. Den tagg som finns är de som inte, trots idogt kämpande, når dit som de vill (och jag med). Hoppas att de ändå de känner att de får nåon cred för all möda. Det är då som betygssättningen gör så ont.

12/13 lider mot sitt slut och 13/14 har redan påbörjats, i tankarna. Planerar redan för starten i augusti då vi ska börja med theachmeet på Smedinge. Har flera olika idéer som ploppar upp. Måste bara fixa till en bra presentation. Vi kommer att lottas och kommer utan förvarning kastas upp i strålkastar-ljuset. Jag ser framemot ett nytt läsår med bla samarbete med UNICEF. Ett spännande år, med andra ord.

Nu gäller det bara att ryggskrället håller de två veckor som är kvar. Två veckor med student-mottagningar, niornas avslutningslunch, stadsvandring med åttorna i Göteborg och barnkonventions-dag.

2 kommentarer:

  1. Hej Malin!

    Tack för dina vackra ord och vi ses till hösten...Stor sommarkram från Y.

    SvaraRadera