torsdag 13 juni 2013

Sommarlov, för vissa

Vaknade till inatt och hörde smattret av det myckna regnande. Det finns två dagar på året som jag verkligen vill ha sol och värme, midsommar och skolavslutningen. Inte hade vädret blivit bättre när jag öppnade ögonen något sent. Slängde ett getöga på mobilen och inser att klockan är på tok för mycket. Kvart i sju och larmet skulle tjuta prick sju. Vem, VEM, är så korkad och ställer larmet på sju när jag ska åka senast halv åtta? VEM? Ja, jag erkänner men begär bara inte en förklaring.

Det var bara att köra The Jeppe style och hoppa över bäddningen. In i duschen, inta frukost i bara underkläderna. Borsta tänderna och på med klänningen. Upp med dradkedjan, eller inte. Hur jag än vände, vred och drog så gick det inte. Jeppe i Kumla och jag var inte dödens sugen på att ringa på hos grannen Börje och säga något liknande:

"Hej, du Jeppe är inte hemma och jag kan inte klä på mig. Kan du dra upp min dragkedja...?"

Tur att de första jag stöter på i skolan är Sofia och Peter. In på Peters rum och Sofia fick bistå mig. Stackars Johanna och Fanny som satt utanför och kliade sig i nacken. "Vad gör de?"

Trots dåligt väder så blev avslutningen så där fin och härlig som vi alla vill ha. Sång och tal, för att sedan återgå till klassrummet för mängder av tårtor och kakor. Snälla elever och föräldrar. Den klassen är inte svår att gilla. En riktig mysig stund, där vi dessutom fick fina sommarpresenter, för fina. En härlig baden-badenstol och en portabel radio. Här ska det slappas!

En annan fin klass, 9A, slutade idag. De kommer bli så toksaknade! Ett tjejgäng kom med en urfin bukett och en påse MM. Det sista är ett internt skämt som syftar på mina galna problem med film, volym, bild osv. Jag är inget teknikfreak, eller i alla fall ska det bara funka. Plug and play-stuk. Det fälldes många tårar.

Snart är det dags för att dra sig upp ur soffan och ut i köket. Ska förberda inför morgondagens middag, då arbetslaget kommer hem. Kul att få avsluta läsåret med samkväm. Sedan är det bara en dag kvar till sommarlov. Åtta härliga veckor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar