fredag 24 januari 2014

Släkten kallar


Eftermiddagen har vikts åt fika med farbror Åke. Skäms över att jag inte har vare sig ringt och eller besökt honom på länge. Fick anledning att ringa honom då faster Ingrid gick bort för en dryga vecka sedan. Åke blir 87 i år och fullkomligt klar i huvudet, men tyvärr begränsad pga sin KOL. Mysig fika, och där jag fick med mig foto på min farmor och farfar. Tanken var att låna med mig fotona hem för att fixa kopior. Åke ville annorlunda. Nu är det inte hans föräldrar, så han tyckte att jag skulle få dem. Åke plockade fram foton på faster Elsa. Häftigt att ha så välbevarade foton från 1947 och framåt. Jag måste leta hemma i pappas gömmor efter foton på mina föräldrar och morföräldrar. 


Farmor Amanda och farfar Karl. Farfar minns jag inte, då jag bara var två när han gick bort. Farmor var en kruttant, trots att hon näst intill var helt blind. Blev en bra bit över 90, precis som Ingrid, sol blev 94. Jag kan ju tacka farmor för mina cockiespanierögonlock ;). 


Faster Elsas arbetsplats på Östra Hamngatan, mitt emot Bräutigams, 1947.

Innan fika blev det en snabb runda runt Sisjön, där isen har lagt sig och höll för skridskor. Snart dags att ta sitt pick och pack med skridskor och varm choklad, för en tur. 



Skriet har flyttat till Sisjön. 
 


Blankis ser så inbjudande ut. Imorgon blir det dock inga skridskor, utan då blir det skidor i Landvetter. De har sprutat på med snökanonerna, så spår ska vara fina. Dessutom kan Jeppe hyra där. Säger bara, ÄNTLIGEN VINTER. ;)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar