fredag 31 januari 2014

Analogt handelsspel

ÄrVilken underbar lektion jag hade med år nio idag. För att öka förståelsen om fattigdomen i världen och varför vi fortfarande har u-länder i världen, spelade vi spelet. Klassen delades, slumpmässigt, in i sex olika grupper, och de symboliserade i- och u-länder.  Vilken frenesi det blev. Saker såldes, hyrdes, lånades, klipptes och lämder slog sog samman. Synd bara att vi hade några sjuka och ett gäng tjejer som var domare i vollybolltuneringen, som hölls på Smedinge.



Här hittar du. Spelet: http://flexlarrattvishandel.files.wordpress.com/2011/06/handelsspelet-en-simulering-om-globala-frc3a5gor.pdf 

Som vanligt rusar tiden och vips är det fredag. Måndag - fredag hela veckan lång. Nästa vecka vlir däremot kort. Två lediga dagar. Veckan börjar med begravning. Alltid ledsamt, även om faster I fick ett långt och bra liv. 

Helgen innebär mycket familjetid. Sofia och Roger är på gångt till Särö. Hoppas att han imte är toknervös. Imorgon blir det familjemiddag. Innan dess blir det skidor. Spåren leder till Landvetter. Sofia har inga skidor, så hon får hyra. Hoppas att jag kan åka. Tog hårt förra veckan. Precis som sjukgymnast A2 sa i onsdags. "Balans verkar inte bara din grej". 

Onsdagens huvudskakning verkar har hjälpt. Jag är mycket mindre yr nu. Trevligt! På måndag ska hon hitta på något med min nacke. Är ju lite sned, som hon sa. Lite sned? Hmmm, ganska mycket. 

Nej, nu är det bli ytterligare en kopp thé. Får hålla mig vaken ett tag till. Ovant en fredag, då brukar vi ha tappat både huvudet och nacken för länge sedan. 

Natti!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar