måndag 24 september 2012

Vad vore livet utan hjälpmedel?

Det finns många anledningar till att vara nöjd med att bo i Sverige. En av medaljernas framsida är verkligen hjälpmedelstillgången via sjukvården. Jag fick för flera år sedan med mig en griptång från Varbergs sjukhus. Vad kan man använda den till tro? Ja, eller vad kan man inte använda den till? Den fungerar alldeles utmärkt att plocka upp i diskmaskinen med. Dammråttor fångas lätt som en plätt. Nyptång är ytterligare ett bra knepellerknipnyp. Snigelplockare, dock så dör de ej. Ficktjuvsredskap! jeppe försökte knycka min plånbok vid ett apoteksbesök, när jag blev utskriven från sjukhuset, Når långt och är ganska diskret, Kan bara lugnt konstatera att den är användbar till det mesta och ikväll har jag plockat upp i diskmaskinen. Gott att slippa böja mig massor med gånger.

Det finns en strumppåtagare. Den blev jag aldrig riktigt kompis med. Den består av en hård, men böjbar, plastskiva med ett långt band. Strumpan träddes på och foten stacks in, för att sedan dra bort plastskivan och vips satt strumpan på foten. Tur att jag gillar att gå utan strumpor, för den är mer än trixig. 

Hjälpmedel och verktyg är verkligen A och O i livet. Det första jag tänker på är kanske inte fysiska hjälpmedel. Idag är jag mer än nöjd med Skype. Härligt att få delta på samordnarmötet från soffan. Även om det inte alltid är bästa ljudkvalitén så fungerar det. Ett verktyg som vi i skolan borde använda oftare.  Jag har haft utvecklingssamtal via Skype. Så bra!

Det gäller att skapa sig strategier för att hitta lösningar, då brukar det mesta fixa sig. Jag ska vara nöjd med .att jag har haft en bra start på höstterminen. 1.5 månad utan värstingsmärta. Inga kryckor sedan i somras. Blockad som har fungerat bra i tre månader. Det är faktiskt flyt! Det är som min underbara dr K säger. "Det är inte farligt och det går över." Så är det och jag stärks av att faktiskt inte fick panik igår när ryggskottet var ett faktum. Stärkt och stolt!

Nu ska jag packa ihop mig för natten, även om det är alldeles för tidigt. Ketoganet slog fullkomligt ut mig, så middagen får stå tillbaka för inte en chans att jag orkar äta nu. Ajja bajja! Jag vet att det inte är ok och att Jeppe kommer knorra. 


Sov gott och dröm sött!                    ZZZZZZZZZZZZZ....

2 kommentarer: