torsdag 31 januari 2013

Klick!

Det sa verkligen klick, vilket jag inte hade förväntat mig. Avvaktade några sekunder och sedan bara skakade jag på huvudet. Är det så här det ska vara? Ja nu är det inte det klicket som ni tänker på kanske, utan klicket i luren - telefonluren. Den fasta telefonen används knappt längre. Både Jeppe och jag har övergått mer och mer till att använda våra mobiler. Så när det ringer på den vanliga tittar vi oftast på varandra och tänker "vem svarar?". Allt för ofta är det en telefonsäljare. Nix-medlemsskapet är jättebra, men vissa negligerar det och ringer ändå (samt vissa får).

Igår, ganska sent på eftermiddagen, ringde Jennifer.
"Hej Malin, detta är Jennifer och det är så att ditt abonemang på telefonen har gått ut."
Ingen vidare presentation från vilket företag osv. Utan bara rätt på.
"Nej tack, jag är inte intresserad."
"KLICK!"



Hoppla! Är det så telefonsäljarna blir uppmanade att göra? Klicka en presumtiv kund i örat? Tror inte det, utan de ska nog försöka övertala personen i andra änden. Eller?

Det trista i kråksången är att det finns bolag som påstår sig samarbeta med Telia, men när jag har ifrågasatt och önskat prospekt, så kommer det inget. De säger att de ska skicka men inget händer. Jag pratade med Telias kundtjänst om detta och de känns inte vid något. Dessutom använder de min enskilda firma som ursäkt när de ringer till vår hemtelefon. Jag påpekade detta vid ett tillfälle och vederbörande i andra änden blev tyst. Inte bra att ringa till ett nummer som är med i Nix. Faktiskt inte ok.

Än värre är väl de arbetsvillkor som telefonsäljarna har. Det är många unga som hoppar på, med förhoppning om att få en inkomst. Knepigt är att det måste vara lönande för företagen. Annars hade ju marknade sinat och företagen försvunnit.

Nej, nu ska jag klicka mig vidare. Ska försöka ta tag i matrissnickrandet. Är ett av de två målen som jag har idag. Matris och promenad, med förhoppning att denna dagen blir bättre än gårdagen och lika bra som tisdagen. Jag säger som Thomas Mann sa: "I shall need to sleep three weeks on end to get rested from the rest I've had." Fattar inte att det kan vara så tröttande att vara hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar