tisdag 12 mars 2013

Det där med prov

Jag är ingen stor fan av prov, men ibland så blir det bra. Gillar de nationella muntliga proven, framför allt år nio. Hela upplägget med att de sitter tillsammans i mindre grupper (hade jag iofs förut med) och diskuterar olika ämnen. En leder diskussionen och de andra hänger på. Ämnena är riktigt bra och verkligen berör ungdomarna. Känns bra! Hoppas nu bara att de de elever som ska redovisa imorgon och på fredag, och jag håller oss på benen. Det var en enveten och ilsken förkylning som har sänkt oss här på Liabo.

Ytterligare ett utvärderingsverktyg, som vi inom so har använt oss av, är essäskrivningen. Eleverna får ha med sig sina tankekartor och får ett par tre uppgifter att resonera kring. Idag var det år åttas tur att skriva om revolutionstemat. Har inte orkat titta igenom dem idag, men eleverna verkade vara nöjda när de gick.

Nästa vecka börjar den första veckan av två temaveckor på Smedingeskolan. Vi ska arbeta med olika Storylines i de olika årskurserna. Det kommer att klistras och klippas och pysslas, men framför allt arbetas. Morgondagens konferens kommer att innebära mycket pysslande med planeringen och uppgifterna. Jag kommer delge er under veckorna. Hoppas att det kan vara till nytta för fler.

Nej, nu är det dags för dagens 17 kopp thé, eller något dito. Skulle gärna vilja få lite mer energi till att ta mig upp och bädda rent i vår säng. Idéen med att byta lakan imorse känns inte längre lika solklar nu som då. Då jag är den näst sämsta av de sämsta så får jag stå för den lilla marktjänst som jag orkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar