torsdag 31 mars 2011

"Av det förflutna kan var och en lära. Idag gäller det att lära av framtiden"

De två sist dagarna har varit händelserika, på många sätt. Igår hade vi RCÄ träff. Referensgrupperna och CÄ träffades på Kapareskolan för att gå igenom terminens arbete med Lgr11 och de nya kursplanerna. Jag representerar svenskan och vi arbetar tillsammans med svenska som andra språk. Trots en knallhuvudvärk så var det en bra eftermiddag och hösten kommer att bli spännande på många sätt. Innan jag begav mig till Onsala så var vi och hämta en elev som ska byta till min klass. Det är bra att klassen får tillökning. Det tycker även eleverna, de fullkomligt slogs om henne och i vilken grupp hon ska få sitta med. Hoppas och tror att hon känner sig välkommen. Jag fick "ragga" upp en mugg till henne. Jag har ju tagit med mig termosmuggar till alla i klassen, men nu är vårt lager hemma slut. Fast det löste sig. Kvällen skulle egentligen tillbringas i Lisebergshallen, men huvudet valde soffan och sängen. Skönt att vakna och den nästan var borta. Det som var kvar ordnades med lite tabletter och min älskade TENS.

Dagen var än mer händelserik, både med jobbiga situationer - som löstes mycket bra, som tur är - och en kanoneftermiddag. Malin Frykman från GRUL var ute på skolan och Sofia, Kristoffer och jag fick lite struktur på hur de kommande veckornas Omdefinitionsdagar ska formas. Det ska bli hur kul som helst och pirrigt, att hjälpa kollegor runt om i kommunen med deras utveckling med IKT-verktyg. Idag fick jag tips om ett verktyg - Todaysmeet. Ett superbra verktyg att ha vid tex presentation, där deltagarna kan skriva kommentarer och alla deltagare kan vara med och följa. Fler tips kommer att komma, då det finns en uppsjö av verktyg och en sak är säkert - jag kan bara en superliten del.

Ytterligare ett tips som har landat idag är http://surfalugnt.se/. Bra sida angående vad som händer på nätet och våra ungdomar.

Eftermiddagen avslutades med god shopping på Kungsmässan och spontanfika med Catarina =D. Jag som i princip ogillar köpcentrum, gillar Mässan starkt. Bra utbud och snyggt. Det blev en hel del till Jeppe. Kvinnlig list, för det blev en del till mig och dessutom så får Jeppe ta turen om Allum imorgon. Hittade en supersnygg kjol som tyvärr var slut i min storlek. Fast den hjälpsamma säljaren kontrollerade och fixade. Hoppas, hoppas att den är lika snygg på mig som på galgen...

Helgen kommer inte att bjuda på skidåkning och våfflor, men däremot trädgårdspyssel, besök av Jacob och Johanna, och middag med Palmgrens. Dessutom blir det träning och en del arbete.

Nu är det dags att ta mig samman och köra dagens träning. Njut av våren!//M

"Av det förflutna kan var och en lära. Idag gäller det att lära av framtiden." Kahn


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar