onsdag 23 mars 2011

Rubba dina cirklar - SSAs konferens i Jönköping

Vilken dag!  Tänk om alla dagar kunde vara så här, då skulle livet leka - fast så är det ju redan! Började morgonen med att sänka medelåldern på Kungsbacka sjukhus bassängträning. Redan där kändes det att dagens ledord är utmaning - utmaning på hög nivå.

Dagen fortsatt mot Jönköping och Högskolan. Som vanligt så tycker jag att mitt lokalsinne är det mest utvecklade och slär de flesta GPS:er, så det räcker att göra en snabb "koll" på eniro.se och så har jag fullständig kontroll över var Scandic Portalen ligger. Fast det är något i mitt sinne som har snurrat till väderstrecken, precis som när vi var i Luleå. Norr ligger åt söder och så vidare. När jag väl, med Jeppe i mobilen, hittade hotellet så var ur och ilastzonen halvblockerad av en bil i fel färdriktning, som var på väg där ifrån. Snabbt o lätt så stod jag där - åt fel håll. Portiern upplyste mig så snällt att jag "kört motenkelriktat", men si där bet han i betong. Har man en liten sportbil så har man, då får man plats överallt. 

När jag kom och registrerade mig på högskolan så träffade jag Susanne, som jag läste företagsamt lärande med och är konferensen projektledare, och mötte mig med ett vargagrin och sa "DU är SÅ MODIG!" Hjälp! Vad har jag gjort? Ja ja det löser vi i morgon, jag och min PP.

En av dagens största behållningar var helt kalrt Pär Mårts, landslagstränare i Tre kronor. Kan bara säga - gå och lyssna på honom, han är helt grym! En sådan inspiratör. Han började med att fråga "Vem äger rätt kunskap?" och jag kände direkt att här är min själsfrände. Han punktade upp följande:
  • Kommunikation
  • Hur högt siktar vi?
  • Framgång
  • Rätt fokus
  • Miljö
  • Lustfyllt
...ochhan var innerligt trött på epitet "ett vinnande lag". Vad är ett vinnande lag? Det är ju jaget som gäller, jaget tillsammans med laget. Vi byter bidler med varandra. Man ska förutsätta att alla gör sitt bästa. Prestationen är viktigare än resultatet. Vilket jag applicerar på formativ och summativ bedömning. Ge feed back. Värdera prestationen istället för resultatet - självskattning!

  • Stimulerande
  • Utvecklande
  • Förlåtande
  • Bidra
  • Bli sedd
  • Kommunicera
  • Omhändertagande
  • Lustfyllt
Detta plus att vi alla oftast håller oss inom vår komfortzon. Stimulera så att, i mitt fall eleverna, tar sig utanför sin komfortzon. Är vi väldigt nära att ge  100 % så ska vi vara nöjda. Mårts gjorde en sådan fantastiskt enkel illustration/liknelse med en gummisnodd. Dra i den, tillslut har du dragit ut den så att den går sönder, då har du givit mer än 100 %. 

Vi ska dessutom inte vara så traditionella. Det är ok att vara jag. Vi är olika och ska så vara, för då kan vi byta bilder med varandra och då kan vi öka våra prestationer. En än gång formativ bedömning! Varför är det fult att vinna? Vem säger det? Varför? Vi alla strävar väl mot en vinst? Det är helt ok. Vi måste ställa krav, men realistiska. Lust skapar bra hormonder och olust dåliga vilket leder till att vi blir sjuka. Det gäller att hitta en färdväg och hitta den röda tråden. Det är bra att tänka olika!

Respekt får man genom att byta bilder och inte genom regler. Det är jaget för laget, där jaget är viktigast. Vadå att det inte spelar någon roll om vi inte vinner? Klart att det gör, frågan är bara var vi har satt målet någonstans. Vi har så olika drivkrafter och även om vi är ett lag så är det styrkan. Använd tankekraften, och sätt mål som "idag ska vi vinna..." Tillåt inte någon att ge upp och bli ett offer. Ta kommandot! 

Hur stor dela av tiden består av träning respektive match? Vad är en seger i skolans värld? När vinner vi en match i skolan? Självklart måste det vara det uppsatta målet för respektive elev. Tänk - analys - reflektion - utvärdering! Framtidsfaktoerna är, enligt Pär Mårts:
  • Tillhöra
  • Bidra
  • Bekräfta
  • Utvecklas
Kan det sägas på ett bättre sätt? Ja mitt seminarium kan gå hur som helst imorgon. Helt klart var denna föreläsning så klockren. Jag bara njuter!

Ska snabbt slänga mig i duschen och går ner till våning 3.5 för att nätverka lite med Kungsbacka och Lund. Fortsättning följer....(fast en liten hint kan ni få... Vad sägs om att Kungsbacka ordnar SSA 2015?).

Njut av kvällen, för det gör jag!//M =D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar