torsdag 24 mars 2011

Ordmoln i mitt huvud - företagsamt lärande

Just nu är det fullt av vimmel i min skalle. Så mycket intryck, så mycket positiva intryck från Jönköping. Skulle väldigt gärna stannat en dag till och bara få insupa mer och fler. 

Helt klart är att de stora vinnarna är eleverna, framför allt de som vi kanske har svårt att fånga. De elever som har lätt för sig i skolan klarar sig "alltid", de har oftast både motivation och driv. Forskning visar att elever går som vinnare ur en skola som har arbetat med entreprenöriellt förhållningssätt, företagsamt lärande. Dessutom så hjälper de digitala verktygen och skapar bra förutsättningar för att få till en utveckling i skolan.

Det känns så rätt att arbeta med smedingeexpressen.se och veta att det är helt rätt, även vetenskapligt. Att det är rätt visste jag redan innan. Att få med sig eleverna och märka att de tar till sig av de tips och råd som de får och faktiskt utvecklar både sitt skrivande och att de vågar hoppa. Sedan undrar jag varför jag skriver stödord, kanske för att man "ska" men prata är ju inte mitt svagaste område ;). Tråkigt är dock att det sitter vuxna och pratar med varandra, för att de troligen är "dit tvingade". Att de var lärare tvivlar jag inte på, undrar så hur de tillåter sina elever att prata under redovisningar. När jag ställde mig bredvid dem blev de något besvärade - heee!
Seminariet spårade in på formativ och summativ bedömning, samt en-till-en. När jag avslutade presentationen med ett foto på min klass, så fick jag en kommentar att klassen är liten. Döm av hennes förvåning när jag sa att jag tycker att den är för liten, 18 stycken. Hennes min var obetalbar. Fast jag står för det, ganska snart har man arbetat igenom de grupperingar som man kan få till och då kan man ibland önska fler elever. 

Nej, nu ska jag summera mina intryck och plocka fram mina skidkläder för i helgen bär det av till Norge med Jeppe. Sofia återvänder till Luleå, efter tio veckor hemma.Helt klart har hon haft två fantastiska praktikplatser, Lotusgården i Kungsbacka och Varbergs sjukhus, strokeavdelningen. Handledarna har verkligen förstått det där med feed-back och att ge Sofia det ansvaret som hon både förtjänar och kan stå till svars för.
Njut av kvällen och den stundande helgen!//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar