tisdag 30 augusti 2011

Terminen rusar vidare...

Helt galet är det, men tiden rusar. Hösten kom med stormsteg, lika fort som sommaren lämnade sina minnen. Hösten fräschör är grymt härlig. Den höga luften och det växlande vädret. Vaknade inatt, kanske pga hostan eller av att det vräkte ner regn. Smattrandet mot tak, bleck och fönster är så rofyllt. Rönnen blir rödare och rödare, och jag ska plocka in något kilo och koka gelé. Passar bra till höstens kommande söndagsmiddagar med stekar och grytor. Trots viljan så tryter dock fantasin och matlagningen. Trodde aldrig att jag skulle välja bort hemlagad mat mot bambamaten, så ofta. Gillar dessutom att laga mat, men inte till mig själv. Får skärpa till mig, eller så får Jeppe och jag blir duktigare på storkok. Så kan det vara när man är ofrivilligt särbos under veckorna. Klagar inte, för vi är tacksamma för att ha ett arbete, dessutom bra arbeten, att gå till.

Mycket nytt händer på arbetet. Lgr 11, kursplaner, betygssteg mm mm. Helt plötsligt är det svårt att skriva LPP:er, något som har blivit rutin och vardag är numera inget självklart. Känns gott att få gnugga geni- och kreativitetsknölarna lite. Måste arbeta fram nytt material, nya verktyg för att få eleverna att levla. Målet är ökad måluppfyllelse. Att våra sjuor har fått sina datorer hjälper till och stimulerar till eget - alltså mitt - lärande!

Nu ska jag ta mig samman och skriva ner inköpslistan för veckans mat (väntar med spänning på Tastelines matkasse - fast den kommer inte på två veckor), för att sedan träna och krypa till sängs tidigt tidigt. Och inatt vill jag sova, hela natten!



"Alla dessa dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet", Stig Johansson.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar