tisdag 20 september 2011

BFL

Har idag fått njuta av en föreläsning om BFL - bedömning för lärande. Det känns så otroligt bra att få bekräftelse att det sättet som vi ger eleverna feed back på, är just så som gynnar deras fortsatta kunskapsinhämtande på ett optimalt sätt. Att poängsätta och att inte uttrycka sig i positiva ordalag gynnar dem inte. Däremot att tala om vad de har gjort bra och vad de kan göra bättre skapar bästa möjliga förutsättningar för ökad måluppfyllelse. 

Att arbeta med kamratrespons och egenskattning är även det verktyg som gynnar eleverna. Att börja med detta tidigt kan ju bara skapa ökat självförtroende. Jag kan ibland uppleva min envishet med att använda mig av guldkorn på "högstadiet" som lite barnsligt, men det är så härligt att se hur eleverna fullkomligt växer. 

Nej, nu ska jag inta liggande position och snabbrepetera Norden inför morgondagens so med år åtta och fortsätta att läsa Kär i kärleken. Måste vara klar med den sistnämnda innan fredag, då vi ska in på årets Bok- och biblioteksmässa i Göteborg med samma elevgrupp. Har blivit inbjudna av Bonnier Carlsens för ett möte med tre författare för att prata om deras författarskap mm. Vi fick dessutom 30 böcker, tre olika titlar, på temat kärlek och genus. Jag kan varmt rekommendera Pojkarna av Jessica Schiefauer, som är en otroligt bra ungdomsbok. Finns ett givet tema att arbeta med.

Kom att tänka på en sak idag, och bestämde mig för att göra så...

"Man ska aldrig närmar sig en oxe framifrån, en häst bakifrån eller en idiot från någon sida alls",
Ken Alstad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar