måndag 12 september 2011

Uff, sämsta lektionen på länge!

Tur att inte alla lektioner är som dagens svensklektion med år sju. Så dåligt motiverad jag var och troligen alldeles för dåligt förberedd. Helt klart så har detta temat tagit för lång tid och kanske ska göras om. 

Källkritik är galet viktigt och ska verkligen ingå i de allra flesta LPP:er, men vad gör jag för fel när eleverna ändå väljer den lättaste vägen? Tycker att jag har tjatat och tjatat om vikten att dels vara källkritisk till allt de läser och hör, samt att skriva sina texter med EGNA ord. Hur svårt kan det vara? Trots all detta eviga påpekande, så dyker ett elevarbete upp kopierad text. Jag frågade eleven varför denne tror att jag "tog" det på direkten, fick jag svaret "ett annat typsnitt?" Nja, det var väl bara en liten del av det hela. Det var nog mer ordvalen, "/...programmet revideras systematiskt.../", som var just där som jag inte längre funderade- Gör om och gör rätt!

Ja, ja vad är en bal på slottet? Det är bara att hoppas att det tillslut går in och att det inte blir värt mödan att knycka. Genvägar är ju som vi vet oftast senvägar. Hoppas att Liljeholms ljuset tänds fort, i detta fallet. Ska faktiskt bli skönt att avsluta temat imorgon. Det gör vi med att se filmen Die Welle. Kan bli ett riktigt bra avslut. 

//Malin

"Att lära utan att tänka är meningslöst, att tänka utan att lära är farligt"; Konfucius

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar