fredag 23 september 2011

Bok- och biblioteksmässan 2011

I våras la en fd kollega ut på Förändra Skolsverige, på Facebook, en fråga om det fanns någon skola som ville samarbeta med ett förlag. Jag var snabb, väldigt snabb - vilket visade sig vara lönsamt. Jag fick kontakt med Tove på Bonniers, vilket resulterade i tre olika titlar och tio stycken böcker per titel. Idag fick 8A, som har och håller på att läsa böckerna, komma till Bok och biblioteksmässan och träffa författarna. De var lite blyga och vågade inte till en början ställa frågor till dem inför alla andra besökare, men några kom igång. Det var skoj att eleverna uppskattade dagen, samt att de efter pratade med författarna på tu man hand. Några elever ville stanna kvar, vilket vi faktiskt fick löst. Det var både Jan Guillou och Petter som drog. Dagens happening blev nog att ett gäng tjejer fick bli fotade tillsammans med Petter. Förhoppningsvis kan ni läsa mer om besöket och ev foton på smedingskolan.se.

Tove på Bonniers vill att vi fortsätter vårt samarbete och det kan jag lova, efter jul kommer jag att börja mailbomba henne ;). Kul att få in andra aktörer i skolan och vice versa. En förutsättning för att detta ska fungera är ju bla att eleverna är på tåget och det kan jag intyga att denna grupp är. Det är så fantastiskt att åka iväg med ett sådant stort gäng med ungdomar och de bara är så trevliga. Lägg där till att bamba ställde upp så att vi kunde äta en sen lunch, då de egentligen har både stängt och har sin rast. 
Jag lyfter på hatten och säger bara ett stort TACK till er alla!//M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar