onsdag 14 september 2011

Vett och etikett

Ja aldrig ska man sluta att förundras. Fast idag tror jag nog att det var första gången på länge som jag verkligen funderade på huruvida en vuxen var i sina sinnes fulla bruk. En av mina twänner på Twitter blev verbalt fullständigt misshandlad. Trodde faktiskt i min, kanske något naiva tro och förväntan, att vett och etikett är en självklarhet. Helt klart så existerar det inte hos en @JennyMaria eller @MariaJenny, som inte anser att varumärke och skola går att förena. Vilket hon med mycket hårda ord informerade om. Spännande med människor som öppet kränker och uppför sig sämre än ja, jag vet inte vad. Kan i alla fall konstatera att mina elever vet bättre än vederbörande hur man beter sig. Anfall är... Ja inte är argumentation och konversation hennes starka sida.//M

6 kommentarer:

  1. Bra att bara radera allt som känns jobbigt. Smart. Den lilla respekt jag hade för dig lyfte på hatten och tog farväl.

    SvaraRadera
  2. Här kommer J-Ms kommentar. Fick den från Mikael, min rektor. Gott när jag raderade alla.

    Hej Malin och alla andra som läser det här,

    jag är alltså Jenny Maria Nilsson som ”öppet kränker och uppför sig sämre än ja, jag vet inte vad.” Det är mig ovanstående inlägg handlar om.

    Skolfrågor intresserar mig och jag hoppas hinna skriva en krönika om det här när jag får tid. Andrea Jovell Swensson som ledde kursen "Varumärkesresan" skickade filmen där Smedingeskolans lärare gör reklam för densamma med en förfrågan om den gjorde mig mer hoppfull än Human Dynamics kurser. Hon frågade och jag svarade.

    Jag upprördes över att den lärarkår du tillhör gör reklam för ett koncept som heter ”Varumärkesresan” som är ett projekt som ett vinstdrivande företag sålt in till er skola och som ni genomgått. Först ska skolan betala och sedan ger lärarna gratis reklam åt företaget. Jag tycker inte det är en lärares roll utan menar att det är integritetslöst och olämpligt.

    Läraren har ett av de viktigaste jobben i vårt samhälle, lärare och skolledare måste kunna stå emot kommersiella och banala trender och ovetenskapliga metoder. Lärarna är ju förebilder för eleverna. Företaget "Vidunderlig" som skapat "Varumärkesresan" säljer ju också in en kurs i hur man minglar. Jag antar att du är en av dem som anser det ok att skattepengar går till sådant här. Jag gör det inte.

    Inte heller vill jag att skolpengen ska gå till varumärkeskonsulter. Jag tror att en av flera orsaker till att svenska skolan tappar i internationella jämförelser är att pengar försvinner ut på det som inte är kärnverksamheten. Det kan tyckas gammeldags men jag tror på resning, seriositet och klassisk bildning.

    Jag läste skolinspektionens rapport från 2009 om Smedingeskolan och du vet säkert själv vad som står i den.

    ”I jämförelse med genomsnittet i riket är Smedingeskolans meritvärden något högre men i jämförelse med genomsnittet i kommunens skolor är meritvärdena betydligt lägre och även något lägre än genomsnittet i kommungruppen.”

    ”Relationen mellan nationella prov och slutbetyg i årskurs 9, läsåret 2007/08, visar på stora skillnader mellan resultaten på de nationella proven i ämnet matematik och avgivna betyg i samma ämne. Slutbetygen är högre än resultaten från de nationella ämnesproven.”

    Lärarens roll är inte enkel och vilken skola som helst kan råka ut för den här kritiken. Jag är säker på att det finns både duktiga elever och lärare på Smedingeskolan. Men jag skulle ha lagt pengarna på annat än "Varumärkesresan".

    För övrigt förutsätter jag att lärarkåren är medveten om att er rektor är ägare till ett företag som driver liknande utbildningar om till exempel att arbeta med skolans varumärke: ”Strategisk utveckling av skolans varumärke och kommunikation” är ett citat från hans företags hemsida. Det kan vara helt i sin ordning, men en skolledare måste akta sig för att sitta på två stolar och att skaffa egna ekonomiska intressen i en sak man sedan arbetar med som kommunanställd.

    Jag fortsätter gärna diskussionen. Här är min twitter-ström, http://twitter.com/#!/jennymaria, vem som helst kan läsa vad jag skrev till dig, Jovell Swensson och er rektor Mikael Parknäs. Jag tänker lägga upp den här kommentaren också på min egen blogg. Lycka till med ditt och ert arbete. / Jenny Maria

    SvaraRadera
  3. ...och ngr till!

    Jeppis sa...
    Ja Jenny-Maria, nu diskuteras du sakligt i relation till Twitter. Tyvärr så har du redan lagt ribban för diskussionen o kan iinte ta dig som som seriös pga dina kränkningar på Twitter. Vet inte om du känner till Sals. Intressant vid jämförelser över betyg!
    16 september 2011 16:33
    August L S sa...
    Vad sa hon egentligen som var så kränkande?
    16 september 2011 18:46
    jonna sa...
    Håller med Jenny-Maria till 100%!
    Förhoppnigsvis blir det förändringar nu när man tänker ställa högre krav på lärarnas kompetensnivå.
    Skamligt är vad det är, att låta sig släpas runt av konsulter som arbetar i egenintresse. Framförallt sorgligt att det tilläts.

    jonna
    16 september 2011 18:53
    Karin S sa...
    Hej Jeppis,
    Har läst trådarna (och sett reklamfilmen). JennyMaria var inte kränkande, men hennes ton var hård. Hittills har jag inte sett dig bemöta det hon säger, det vill säga att det är olämpligt att ett gäng lärare står och gör fullkomligt onyanserad reklam för en tjänst deras skola köpt in för skattepengar. De eventuella jäven har jag inte satt mig in i, men JennyMaria brukar vara väl påläst. Stämmer de så vore det intressant att höra din synpunkt även på dem.

    Med vänliga hälsningar,

    Karin Stensdotter

    (Och FYI, lägger upp denna kommentar samt några länkar även på min blogg.)
    16 september 2011 19:10

    SvaraRadera
  4. Jeppis sa...
    Ja Jenny-Maria, nu diskuteras du sakligt i relation till Twitter. Tyvärr så har du redan lagt ribban för diskussionen o kan iinte ta dig som som seriös pga dina kränkningar på Twitter. Vet inte om du känner till Sals. Intressant vid jämförelser över betyg!
    16 september 2011 16:33
    August L S sa...
    Vad sa hon egentligen som var så kränkande?
    16 september 2011 18:46
    jonna sa...
    Håller med Jenny-Maria till 100%!
    Förhoppnigsvis blir det förändringar nu när man tänker ställa högre krav på lärarnas kompetensnivå.
    Skamligt är vad det är, att låta sig släpas runt av konsulter som arbetar i egenintresse. Framförallt sorgligt att det tilläts.

    jonna
    16 september 2011 18:53
    Karin S sa...
    Hej Jeppis,
    Har läst trådarna (och sett reklamfilmen). JennyMaria var inte kränkande, men hennes ton var hård. Hittills har jag inte sett dig bemöta det hon säger, det vill säga att det är olämpligt att ett gäng lärare står och gör fullkomligt onyanserad reklam för en tjänst deras skola köpt in för skattepengar. De eventuella jäven har jag inte satt mig in i, men JennyMaria brukar vara väl påläst. Stämmer de så vore det intressant att höra din synpunkt även på dem.

    Med vänliga hälsningar,

    Karin Stensdotter

    (Och FYI, lägger upp denna kommentar samt några länkar även på min blogg.)
    16 september 2011 19:10

    SvaraRadera
  5. Smedingerektorer sa...
    Det stämmer att jag har drivit företaget UVAB Utbildning. Företaget har legat i "malpåse" sedan mitten av 2009. I april 2010 fick jag det spännande och utmanande rektorsuppdraget på Smedingeskolan. I augusti 2010 tillträdde min kollega sitt rektorsjobb. Vi är alltså 2 rektorer på Smedingeskolan.

    Vi har upphandlat "Varumärkesresan" enligt alla konstens regler för kommunal upphandling. Min partneri dessa frågor från UVAB-tiden WinterConsulting, lämnade inte in något anbud. Det var på uppmaning av mig för att undvika en jävsituation.

    Under mina 10 år som konsult, försäljningschef och egen företagare fick jag en bred erfaranhet av andra företag och organisationers sätt att arbeta med organisations- och utvecklingsfrågor. Dessa erfarenheter har jag tagit med mig in i skolan och jag är övertygad om att skolan har mycket att lära av "best practice" i andra organisationer.

    Du nämner Skolverkets statistik om Smedingeskolan. Uppgifterna är från 2009 och de uppgifterna är en av de orsaker som gjort att vi aktivt arbetar med Smedingeskolans varumärke och kvalité. Då har vi givetvis vänt oss till professionella varumärkesstrateger.

    Om du inte vill att dina skattepengar skall gå till varumärkesarbete får du nog vägra att betala kommunalskatt. Jag är övertygad om att också din kommun arbetar med att stärka sitt varumärke i syfte att kunna leverera högsta möjliga kvalité på de tjänster som erbjuds brukare/medborgare.

    Mikael Parknäs
    En an två rektorer på Smedingeskolan
    16 september 2011 19:56
    Jeppis sa...
    August: Blanda annat att Andrea och jag inte skulle känna igen kunskap om den så bet oss i arslet. Mig veterligen så har jag aldrig träffat vederbörande och hon har ingen aning om min kompetens, vare sig som lärare eller inom något annat område. Dessutom så vet hon inte något om hur vår Varumärkesresa på Smedinge gått till. Vet inte vad hon har för erfarenhet från skolans värld, men att tyda från hennes åsikter så visar hon stor inkompetens. Trist att inte vuxna kan uppföra sig på nätet, inte konstigt att våra barn och ungdomar inte kan det heller. Föredöme vore en trevlig förmåga.... //M
    18 september 2011 19:31
    Jeppis sa...
    Jonna: Vad grundar du på vår inkompetens? Trist att du uttalar dig om ngt du inte har någon som helst kunskap om.//M
    18 september 2011 19:32
    Jeppis sa...
    Karin: Det är väl så att den som är utsatt som avgör huruvida det är kränkande eller ej? Tycker att Jenny-Maria ska läsa på SALSA-parametern mm. Därefter kan hon kanske uttala sig.

    Jag har uttryckt min stolthet ang skolan, o jag ser inget fel med att vi gör vår sk Varumärkesresa. Har nu friskolan klivit in på marknaden så måste vi få lov att visa upp det som vi är bra på mm. Vi är inte den enda skolan, vare sig i kommunen eller runt om i landet, som arbetar med detta.

    Dessutom så är det, precis som Mikael Parknäs skriver, så har upphandlingen gått tillväga enl konstens alla regler.

    SvaraRadera
  6. Hej,

    Det är intressant att läsa att vett och etikett kommer in i alla sammanhang. Även på nätet krävs det en stor portion sådant. Jag tar inte ställning i debatten här, men det som är riktigt bra ar att ni skriver under eget namn och för en saklig debatt. Jag uttrycker mitt stora gillande av denna netikett! Trevligt. http://blogg.vett-och-etikett.com

    SvaraRadera