söndag 4 december 2011

Andra advent


När andra ljuset brinner
är snart lucia här
hon bjuder oss på kaffe
och bud om julen bär
Det var det där med att tiden rusar. Redan andra advent och dagen har, som sig bör just denna helgen, delvis tillbringats på Stora Holms julmarknad. Nyblom och Kollén har haft sin sedvanliga julmarknad, som vi besökte med Susanne och Göran. Stället är så fint och mysigt, och inte fyllt med en massa krimskrams. När vi åkte där ifrån så konstaterade vi att detta är en tradition, med år två. Så nästa år kommer vi igen, fast Susanne och jag kommer att göra några stopp där emellan. 
Konstigt är, eller egentligen inte, att julstämningen inte riktigt har infunnit sig. Förra året var det mycket snö och så fint ute. Denna blåst och blöta, som är nu är väl mer brukligt på Västkusten fast jag ser med glädje fram emot minusgrader och snö. Dessutom gärna mindre blåst, för en luciapaddling skulle sitta fint. Är ju trevligt att få användning för min nya torrdräkt.

Mer saker önskas. Jag önskar mig en vecka då Lgr 11 och de nya betygsstegen landar i mitt huvud, så att de betyg som ska sättas ska kännas som "lätt som en plätt". Känner en stor ångest över all Nordenresor och klassikerteman som ska bedömas. Vill ju bara en sak, vara så rättvis som möjligt! Eleverna har rätt att få de betyg som de är värda. Tror jag ska lägga kursplanerna under huvudkudden, så kanske den - tillsammans med en hel helg utan arbete - kommande natt hjälpa mig.

"Det kvickhuvud tog inte fel som definierade bildning som det man har kvar när man har glömt allt som man lärt sig i skolan", Albert Einstein

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar