måndag 26 december 2011

Denna föränderliga värld - VVR

Vilken föränderlig värld vi lever i. När jag var lite så var det inte tal om att gå ut och vara med kompisar på helgdagar, och då var inte mina föräldrar kristna. Att handla på rean på juldagarna existerade definitivt inte. Kan faktiskt inte ens minnas att rean var en stor grej efter jul. Antingen har jag blivit gammal med ett slitet minne eller så var rean något som kommer efter säsongsavslut. Nu konkurrerar inte affärsidkare med produkter, utan nu är det öppettider och priset som står främst på tio i topplistan.

Tillhör lugnt den kategorin konsumenter som INTE vill eller orkar ta mig in till stan, en dag som denna. Helt klart är jag en som VVR - VÅGA VÄGRA REAN. Det kan i och för sig bero på att det blev en grym spontanshopping i torsdags, då den sista julklappen skulle inhandlas. Sofia önskade sig ett par jeans och vi styrde kosan mot Freeport och där gjorde vi tokfynden med stort F. Vi shoppade för ca 1500 och det kalaset skulle ha kostat ca 6 000 kr vid ordinarie pris. Vi kom hem med ett par Filippa K-jeans, två klänningar, fem skjortor samt ett gäng med strumpor. Galet! Vilken tur att mina garderober var nystädade och nyrensade. 

Konstigt men bra med den förändring som vi lever i, för annars hade jag inte kunnat ta mig till Friskis för ett försiktigt, även det med stort F, gympass. Julledighet i alla ära, men snäll mot min rygg är den inte. Kanske tur att jag just är ledig, för arbetat hade nog inte gått så bra. Så nu står förhoppningarna till att den blir bättre och bättre dag för dag, så att nyårsplanerna går som planerat. Annars blir det surt!

Nu måste vi dra oss upp från våra soffpositioner, för lite nödvändig shopping. En promenad förbi mataffären, som vi hoppas har öppet, för vi behöver fylla på vårt förråd med grönsaker. Julmaten är ett minne blott och det är dags att åter fylla magar med hälsosammare kost. Det är det där att det viktiga är hur vi äter mellan nyår och jul, och inte jul och nyår. Fast vi gör ändå ett tappert försök...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar