fredag 23 december 2011

GOD JUL

Nu tindrar stjärnor i det blå
i hus och fönster likaså
och alla röda tomtar gå
med vita skägg och luvor på.

Ge oss musik, fiolen stäm
och sjung om julen och Betlehem!
Låt Staffan vattna fålar fem
och god havre fodra dem.

Låt friden komma till envar
sen Kalle Anka tystnat har
sen klapputdelningen är klar
och bara sömnigheten är kvar.
Lennart Hellsing
 
Dan före dopparedan innebär total avsaknad av julstress. Stress är det förbjudna ordet! Morgonens aktiviteter har varit köttbullerullande och senapsproduktion. Senapsreceptet är från Jeppes farmor och ska malas med kula, allt annat är förbjudet. Dispens gives dock till dåliga ryggar, vilket innebär att jag numera fuskar och gör den i mixern. Senapen ska förtäras med skinkan, men kan även tas istället för näsdroppar. Med andra ord, ett jädrans klös... 
Innan det totala lugnet lägger sig, så ska bröd hämta i Askim - det godaste brödet, efter min pappas. Tyvärr så var det ingen av oss barn som valde samma bana som han. Synd med tanke på att de recepten är från min mormor och morfar, en så där 100 år. Tanken har i och för sig slagit oss. Under en period så hjälpt Jeppe, när han hade lediga måndagar, min pappa. Planerna började formas, fast då upptäckte Jeppe att mjöldamm och hans luftrör var en dålig kombo. Detta plus min rygg gör att jag idag är glad att vi inte verkställde våra planer. 

Nej, nu är det slut på vilan. Upp och hoppa, för snart ska granen tas in och pyntas. Hmm, blir lite konfunderad då både Johanna och Sofia har kommit hem. Tror nog att de kommer ta över kommandot och inte acceptera min "svarta" jul ;). Tror att det kan bli spännande! Just nu spelar det ingen roll, är mest glad över att slippa åka till läkaren idag igen för en morfinboost. Hoppas, hoppas att ryggen bestämmer sig för att vara på min sida - bara denna helgen.

Hoppas att ni alla får en fridfull jul, med en massa myspys!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar