söndag 11 december 2011

När tredje ljuset...


När tredje ljuset brinner,
vi juleklappar syr
och vi bakar kakor
och har ett fasligt styr.

Och oj vad jag saknar snön! Trodde verkligen att vi skulle få en vit helg, med all denna nederbörd som valde att lämna himmellivet. I Göteborg var det många källare som fick hjälp av räddningstjänsten för att pumpa ur galna mängder vatten. Vattennivån var inte bara hög, utan på gränsen att svämma över vid Fiskekyrkan. Julstämningssökande gjorde sig inte till en lätt uppgift igår. Trots att det äldsta huset i Göteborg, Kronhusbodarna, kämpat med belysning och mängder av granris, julgran och julmarknad. Charmigt är det, trots busvädret. 

Skönt var det att kunna göra det där sista och inte känna någon som helst julstress. Mycket kan jag stressa för och till på köpet skapa mig en galen magkatarr, men ALDRIG stressa för julen. Den kommer den 24:e varje december, år ut och år in. Bara att gilla läget. Den helgen ska bara vigas åt god mat, i lagom mängd - ej i överflöd, samkväm med familjen och många och långa promenader.

Just denna helgen får väl ändå gå i någon form av stressenstecken. De sista betygen måste sättas och just nu viker jag tiden åt klassikerbloggarna. Det är år åtta som bloggar om de olika klassiker som de har läst. Kul läsning! Hoppas nu att jag kan få dem att länka dem till vår gemensamma Webbstjärnan bloggen

Mellan betyg och klassiker kommer ett pass på gymmet, för min del. Tror dock att chansen att få med Jeppe är minimal. Kan i och för sig vara bra, då vi ska ingå årets värsta fight - julgran ska inhandlas och det är alltid lika krävande. Jag vill ha en Kalle Anka gran, med Piff och Puff i och Jeppe vill köpa granen kvällen innan, för det blir så spännande att se vad vi får...

Även i år vill jag ha en svart jul, men tror att det är meningslöst att föra saken på tal. Fast! Aha, jag kan ju smida egna planer. Jeppe drar ju till Kumla på tisdag och kommer inte hem förrän torsdagskvällen, sent, innan julafton. Om jag får med mig Sofia så kan vi ju fixa allt innan och köpa svarta sidenband och svarta kulor. Gud så vackert tillsammans med våra i glas och silver. Tror allt att jag ska inviga Sofia i mina planer....

Njut nu av tredje advent, för det gör vi!//M

"Vi kan inte lösa ett problem genom att använda samma sorts tänkande som orsakade problemet." Albert Einstein

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar